Maa-analyysi liiketoiminnallisesta näkökulmasta tukemassa kansainvälistymisstrategiaa : Case: SuperApp Oy, Yhdysvallat
Laiho, Tea (2016)
Laiho, Tea
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918049
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lahtelaisen KIBS-palveluja eli osaamisintensiivisiä liike-elämän palveluja tarjoavan SuperApp Oy:n käyttöön. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kohdemaan potentiaali kansainvälisen liiketoiminnan ja palveluyrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli antaa case-yritykselle työkaluja ja avaimia, sen laajentaessa liiketoimintaansa tulevaisuudessa ulkomaille, erityisesti Yhdysvaltoihin. Tämä tutkimus käsittelee osaa kansainvälistymisstrategiaa varten tehtävistä selvityksistä ja arvioinneista. Koska aihe on niin laaja, ja koska yritykseltä puuttui vielä oleellisia tietoja lopullisesta tuotteesta, työstä rajattiin pois rahoitus, kilpailija- ja asiakas-analyysit.
Teoriaosuuteen kerättiin mahdollisimman kattava tietopohja tukemaan tutkimuksen analyyseja; minkälaiset lähtökohdat ulkoinen toimintaympäristö antaa kansainvälistymiselle ja mitä palveluyrityksen kansainvälistyminen tarkoittaa käytännössä. Tietopohjaan kerättiin myös avaimia kansainvälistymisstrategian suunnitteluun ja sen toteutukseen sekä listattiin erilaisia muita tutkimuksia ja analyyseja, jotka kannattaa tehdä ennen prosessia. Empiriaosiossa käytiin läpi yrityksen kansainväliset valmiudet SWOT-analyysia käyttämällä ja laajempaan maakartoitukseen käytettiin PESTEL-analyysia. Yhdysvaltalaisen liiketoimintakulttuurin lisäksi analysoitiin tapakulttuuria Geert Hofsteden mukaan. Riskienhallintaosuudessa kerättiin tulevat haasteet ja uhat yhteen sekä mietittiin keinoja niistä selviytymiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kirjoituspöytätutkimus. Työn tuloksena yritys sai tietopohjan ja analyyseja, joita se voi hyödyntää suun-nitellessaan ja laajentaessaan toimintaansa ulkomaille. Analyysien tulok-sena yritys sai alustavan kartoituksen Yhdysvaltojen markkinoille siirtymi-sestä, mutta työ on hyödynnettävissä myöhemmin myös muita potentiaali-sia kohdemaita ajatellen. Työtä on mahdollista hyödyntää jatkossa kan-sainvälistymisstrategian suunnittelun ohessa myös esimerkiksi markkinointisuunnitelman tai yrityksen ulkopuolisen rahoituksen hankinnassa.
Teoriaosuuteen kerättiin mahdollisimman kattava tietopohja tukemaan tutkimuksen analyyseja; minkälaiset lähtökohdat ulkoinen toimintaympäristö antaa kansainvälistymiselle ja mitä palveluyrityksen kansainvälistyminen tarkoittaa käytännössä. Tietopohjaan kerättiin myös avaimia kansainvälistymisstrategian suunnitteluun ja sen toteutukseen sekä listattiin erilaisia muita tutkimuksia ja analyyseja, jotka kannattaa tehdä ennen prosessia. Empiriaosiossa käytiin läpi yrityksen kansainväliset valmiudet SWOT-analyysia käyttämällä ja laajempaan maakartoitukseen käytettiin PESTEL-analyysia. Yhdysvaltalaisen liiketoimintakulttuurin lisäksi analysoitiin tapakulttuuria Geert Hofsteden mukaan. Riskienhallintaosuudessa kerättiin tulevat haasteet ja uhat yhteen sekä mietittiin keinoja niistä selviytymiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kirjoituspöytätutkimus. Työn tuloksena yritys sai tietopohjan ja analyyseja, joita se voi hyödyntää suun-nitellessaan ja laajentaessaan toimintaansa ulkomaille. Analyysien tulok-sena yritys sai alustavan kartoituksen Yhdysvaltojen markkinoille siirtymi-sestä, mutta työ on hyödynnettävissä myöhemmin myös muita potentiaali-sia kohdemaita ajatellen. Työtä on mahdollista hyödyntää jatkossa kan-sainvälistymisstrategian suunnittelun ohessa myös esimerkiksi markkinointisuunnitelman tai yrityksen ulkopuolisen rahoituksen hankinnassa.