Asiakasraadin suunnittelu ja toteutus liiketoiminnan kehittämiseksi : Case: Paavolan K-citymarket
Vesamäki, Miikka (2016)
Vesamäki, Miikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918037
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin Lahden keskustassa sijaitsevalle Paavolan K-citymarketille. Projektin tehtävänä oli luoda asiakasraati, joka toimisi asiakaslähtöisenä työkaluna kehitettäessä kaupan palveluita ja tuotevalikoimaa. Projektin pohjimmaisena tavoitteena oli antaa kaupalle mahdollisuus muuttaa liiketoiminnan kehittäminen entistä asiakaslähtöisemmäksi. Asiakasraati toimi ja toimii laadullisen asiakastiedon lähteenä sen käyttäjälle.
Projekti toteutettiin läheisessä yhteistyössä K-citymarket Paavolan kauppiaan kanssa. Asiakasraati oli kauppiaan mielessä ideana, jonka hän halusi toteutettavaksi. Opinnäytetyössä suunniteltiin koko raadin toiminta ja sisältö sekä suoritettiin käytännön tehtävät raadin toteuttamiseksi. Työssä hyödynnettiin vertailutietoa muista vastaavanlaisista asiakasraadeista ja niiden tutkimuksista. Tämä esimerkkitieto oli avuksi raadin suunnittelussa ja näin pystyttiin välttämään helpot virheet. Asiakasraadin ensimmäinen tapaaminen oli työryhmä tyyppinen toiminnallinen tilaisuus, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilu- ja design thinking -työkaluja.
Suurin saavutus oli itse asiakasraadin luominen. Tämä sisälsi raadin toiminnan suunnittelun, raatilaisten rekrytoinnin, raadin jäsenten ja K- citymarket Paavolan välisen sopimuksen luomisen, raadin työryhmätapaamisen luomisen ja käytännön tekemisen sekä käyttöönoton toteuttamisen. Raadin ensimmäinen tapaaminen antoi meille tarkkaa ja merkityksellistä asiakasinformaatiota, jota on jo hyödynnetty muun muassa kaupan tuotevalikoiman tarkemmassa hinnoittelussa. Tietoa on hyödynnetty myös kaupan myyjien kouluttamisessa ja ymmärryksen jakamisessa siitä, minkälaisia asioita asiakkaat arvostavat tuotteiden esillepanossa. Raadista muodostui niin onnistunut toimintamalli, että kaupan kauppias on jatkanut raadin toimintaa ja tiedon hankintaa itse. Asiakaslähtöisen työkalun käyttämistä osana liiketoiminnan kehittämistä Paavola K-citymarketissa on päätetty jatkaa.
Projekti toteutettiin läheisessä yhteistyössä K-citymarket Paavolan kauppiaan kanssa. Asiakasraati oli kauppiaan mielessä ideana, jonka hän halusi toteutettavaksi. Opinnäytetyössä suunniteltiin koko raadin toiminta ja sisältö sekä suoritettiin käytännön tehtävät raadin toteuttamiseksi. Työssä hyödynnettiin vertailutietoa muista vastaavanlaisista asiakasraadeista ja niiden tutkimuksista. Tämä esimerkkitieto oli avuksi raadin suunnittelussa ja näin pystyttiin välttämään helpot virheet. Asiakasraadin ensimmäinen tapaaminen oli työryhmä tyyppinen toiminnallinen tilaisuus, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilu- ja design thinking -työkaluja.
Suurin saavutus oli itse asiakasraadin luominen. Tämä sisälsi raadin toiminnan suunnittelun, raatilaisten rekrytoinnin, raadin jäsenten ja K- citymarket Paavolan välisen sopimuksen luomisen, raadin työryhmätapaamisen luomisen ja käytännön tekemisen sekä käyttöönoton toteuttamisen. Raadin ensimmäinen tapaaminen antoi meille tarkkaa ja merkityksellistä asiakasinformaatiota, jota on jo hyödynnetty muun muassa kaupan tuotevalikoiman tarkemmassa hinnoittelussa. Tietoa on hyödynnetty myös kaupan myyjien kouluttamisessa ja ymmärryksen jakamisessa siitä, minkälaisia asioita asiakkaat arvostavat tuotteiden esillepanossa. Raadista muodostui niin onnistunut toimintamalli, että kaupan kauppias on jatkanut raadin toimintaa ja tiedon hankintaa itse. Asiakaslähtöisen työkalun käyttämistä osana liiketoiminnan kehittämistä Paavola K-citymarketissa on päätetty jatkaa.