Peruskoulujen ulkoliikuntaolosuhteiden nykytilan kartoitus : Valtakunnallinen selvitys 2016
Virtala, Heikki; Åbacka, Kristian (2016)
Virtala, Heikki
Åbacka, Kristian
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817999
Tiivistelmä
Yhteiskunnan suurin terveysriski tupakoinnin lisäksi on liikkumattomuus. Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen myötä useilta kunnilta poistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut, mutta vastuu kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä säilyy jatkossakin kunnilla. Kansainvälisten tutkimusten mukaan parhaita tuloksia väestön liikunnan lisäämiseksi on saatu koulupäivän aikaisen liikunnan edistämistoimilla. Suurin osa Suomen 540 000 perusopetuksen oppilaasta viettää yli tunnin koulun pihalla vuoden jokaisena koulupäivänä. Valtakunnallisessa Liikkuva koulu -ohjelmassa pyritään lisäämään koulupäivään aktiivisuutta ja koulun tarjoamien pihaolosuhteiden viihtyvyyttä.
Työn tarkoituksena on kartoittaa ja kuvailla Suomen peruskoulujen pihojen liikuntaolosuhteiden vahvuuksia ja heikkouksia kouluilta saatujen vastausten pohjalta. Tavoitteena on tuottaa valtiolle ja kunnille tietoa sekä kehittämisehdotuksia peruskoulujen ulkoliikuntaolosuhteiden parantamiseksi. Vastaukset kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka luotiin aiempaa teoriatietoa sekä tutkimuksia hyödyntäen. Sähköinen kyselylomake lähetettiin esitestauksen jälkeen jokaiselle Suomen peruskoulurehtorille ja koulunjohtajalle. Kyselyyn vastasi 59,5 % peruskoulujen rehtoreista sekä koulunjohtajista.
Tulosten mukaan 39,36 % peruskoulupihojen ulkoliikuntaolosuhteista on huonossa tai tyydyttävässä kunnossa. Heikoimmassa kunnossa ovat yläkoulujen pihat, joista ainoastaan 24,51 % on hyvässä tai erinomaisessa kunnossa. Koulun sijainnilla oli hieman merkitystä ulkoliikuntaolosuhteiden kuntoon nähden. Mitä kauempana koulu sijaitsi kunnan keskustasta sitä paremmassa kunnossa koulun ulkoliikuntapuitteet olivat. Koulupihojen perusparannuksia oli tulossa noin neljäs-osalle peruskouluista.
Työn tarkoituksena on kartoittaa ja kuvailla Suomen peruskoulujen pihojen liikuntaolosuhteiden vahvuuksia ja heikkouksia kouluilta saatujen vastausten pohjalta. Tavoitteena on tuottaa valtiolle ja kunnille tietoa sekä kehittämisehdotuksia peruskoulujen ulkoliikuntaolosuhteiden parantamiseksi. Vastaukset kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka luotiin aiempaa teoriatietoa sekä tutkimuksia hyödyntäen. Sähköinen kyselylomake lähetettiin esitestauksen jälkeen jokaiselle Suomen peruskoulurehtorille ja koulunjohtajalle. Kyselyyn vastasi 59,5 % peruskoulujen rehtoreista sekä koulunjohtajista.
Tulosten mukaan 39,36 % peruskoulupihojen ulkoliikuntaolosuhteista on huonossa tai tyydyttävässä kunnossa. Heikoimmassa kunnossa ovat yläkoulujen pihat, joista ainoastaan 24,51 % on hyvässä tai erinomaisessa kunnossa. Koulun sijainnilla oli hieman merkitystä ulkoliikuntaolosuhteiden kuntoon nähden. Mitä kauempana koulu sijaitsi kunnan keskustasta sitä paremmassa kunnossa koulun ulkoliikuntapuitteet olivat. Koulupihojen perusparannuksia oli tulossa noin neljäs-osalle peruskouluista.