NÄYTTEENOTTO-OPAS; : Opas laadukkaiden näytteiden ottoon ja asiakkaan ohjaukseen Lapin ammattikorkeakoulun Hyvinvointipysäkille
Ylimikkotervo, Heidi; Tiensuu, Susanna (2016)
Ylimikkotervo, Heidi
Tiensuu, Susanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817909
Tiivistelmä
Projektityön tarkoituksena oli tuottaa näytteenotto-opas Lapin ammattikorkeakoulun Hyvinvointipysäkille. Projektityön tavoitteena oli Hyvinvointipysäkin laboratoriotutkimusprosessin laadunvarmistuksen kehittäminen.
Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksessa toimiva Hyvinvointipysäkki on hoito- ja vanhustyön sekä sosiaalialan opiskelijoiden avoin oppimisympäristö ja harjoittelupaikka. Toiminnan lähtökohtana ovat terveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen, asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus sekä monitoimijuus. Hyvinvointipysäkki tarjoaa matalan kynnyksen palveluja.
Projektityön teoreettisena viitekehyksenä oli laboratoriotutkimusprosessi, näytteenotto ja asiakkaan ohjaus. Laboratoriotutkimusprosessissa on tärkeää oikealla tekniikalla otettu näyte sekä oikea asiakkaan ohjaus laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa. Näin tulosten laatu voidaan varmistaa. Näytteenotto-oppaan avulla opiskelijat voivat myös analysoida näytteitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, joka toteutettiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen Hyvinvointipysäkin henkilökunnan kanssa. Tuotoksena on näytteenotto-opas, joka sisältää Hyvinvointipysäkillä otettavia potilas- ja näytetutkimuksia. Opasta voivat hyödyntää Hyvinvointipysäkillä työskentelevät opiskelijat ja opettajat. Opas helpottaa näytteiden ottajan työskentelyä siten, että tarvittava tieto löytyy yksien kansien sisältä.
Jatkoprojektina esitämme asiakkaille suunnattua kirjallista opasta liittyen asiakkaiden omahoidon tukemiseen. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi toteuttaa asiakastyytyväisyyskyselyn liittyen asiakkaiden tyytyväisyyteen saamaansa palveluun Hyvinvointipysäkillä.
Avainsanat; Laboratoriotutkimusprosessi, asiakkaan ohjaus, laadunvarmistus
Muita tietoja; Näytteenotto-opas
Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksessa toimiva Hyvinvointipysäkki on hoito- ja vanhustyön sekä sosiaalialan opiskelijoiden avoin oppimisympäristö ja harjoittelupaikka. Toiminnan lähtökohtana ovat terveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen, asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus sekä monitoimijuus. Hyvinvointipysäkki tarjoaa matalan kynnyksen palveluja.
Projektityön teoreettisena viitekehyksenä oli laboratoriotutkimusprosessi, näytteenotto ja asiakkaan ohjaus. Laboratoriotutkimusprosessissa on tärkeää oikealla tekniikalla otettu näyte sekä oikea asiakkaan ohjaus laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa. Näin tulosten laatu voidaan varmistaa. Näytteenotto-oppaan avulla opiskelijat voivat myös analysoida näytteitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, joka toteutettiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen Hyvinvointipysäkin henkilökunnan kanssa. Tuotoksena on näytteenotto-opas, joka sisältää Hyvinvointipysäkillä otettavia potilas- ja näytetutkimuksia. Opasta voivat hyödyntää Hyvinvointipysäkillä työskentelevät opiskelijat ja opettajat. Opas helpottaa näytteiden ottajan työskentelyä siten, että tarvittava tieto löytyy yksien kansien sisältä.
Jatkoprojektina esitämme asiakkaille suunnattua kirjallista opasta liittyen asiakkaiden omahoidon tukemiseen. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi toteuttaa asiakastyytyväisyyskyselyn liittyen asiakkaiden tyytyväisyyteen saamaansa palveluun Hyvinvointipysäkillä.
Avainsanat; Laboratoriotutkimusprosessi, asiakkaan ohjaus, laadunvarmistus
Muita tietoja; Näytteenotto-opas