Viittoen muskarissa : Tukiviittomien käyttöä leikkiliikkeinä musiikkileikkikoulussa
Ripatti, Alina (2016)
Ripatti, Alina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817881
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sitä kuinka tukiviittomat toimivat musiikkileikkikoulussa laulujen leikkiliikkeinä. Tutkimuksessani vastaan kysymyksiin: Millaista oli käyttää tukiviittomia? Millä tavoin lapset suhtautuivat tukiviittomiin? Mitä hyötyä tukiviittomista oli laulunopetuksessa?
Keräsin tutkimusta varten tietoa Internet-lähteistä, kirjallisista lähteistä ja omista opetuskertoja koskevista muistiinpanoista ja sitä kautta oivaltamistani asioista. Tutkimuksesta selvisi, että lasten suhtautuminen viittomiin ei juuri eronnut heidän suhtautumisestaan normaaleihin leikkiliikkeisiin. Tukiviittomien hyöty laulunopetuksessa toteutui lähinnä laulun sanojen muistamisessa. Tukiviittomien käyttö oli haastavaa mutta palkitsevaa.
Asiasanat: Viittomat, tukiviittomat, leikkiliikkeet, musiikkileikkikoulu, laulunopetus
Keräsin tutkimusta varten tietoa Internet-lähteistä, kirjallisista lähteistä ja omista opetuskertoja koskevista muistiinpanoista ja sitä kautta oivaltamistani asioista. Tutkimuksesta selvisi, että lasten suhtautuminen viittomiin ei juuri eronnut heidän suhtautumisestaan normaaleihin leikkiliikkeisiin. Tukiviittomien hyöty laulunopetuksessa toteutui lähinnä laulun sanojen muistamisessa. Tukiviittomien käyttö oli haastavaa mutta palkitsevaa.
Asiasanat: Viittomat, tukiviittomat, leikkiliikkeet, musiikkileikkikoulu, laulunopetus