Mitä tänään tapahtuu? : Lasten itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukeminen musiikkileikkikoulussa kuvakorttien avulla
Simes, Elina (2016)
Simes, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817839
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee lapsilähtöisyyden ja toiminnanohjauksen merkitystä musiikkileikkikoulun opetuksessa. Esittelen yhden, helposti lähestyttävän työtavan, joka innostaa lapsia ja siirtää päätäntävaltaa opettajalta oppijoille.
Opinnäytetyöni perustana on 3-5-vuotiaiden lasten musiikkileikkikouluryhmässä tapahtunut työprosessi. Se alkoi tarpeesta saada opetustilanteisiin rakennetta. Lähtötilanne ei ollut musiikin oppimiselle suotuisa: musiikkileikkikouluryhmän lapset eivät mielestäni kokeneet olevansa vastuussa siitä, kuinka opetustuokiot sujuvat. Kahdeksan musiikkileikkikoulutunnin ajan kestävä prosessi pyrki luomaan lapsille tunteen siitä, että he voivat vaikuttaa siihen, mitä heidän harrastuksessaan tapahtuu. Prosessissa käytin työvälineenä erilaisia toimintoja kuvaavia kuvakortteja. Työni tärkein aineisto on näiden kahdeksan opetustunnin videomateriaali. Lisäksi perustelen työtäni lapsen toimijuutta, lapsilähtöisyyttä, dialogisuutta ja itsesäätelyä käsittelevillä kirjallisilla lähteillä.
Työprosessin analysoinnin ja lähdemateriaalin tutkimisen avulla olen tullut siihen lopputulokseen, että oppijalähtöinen opettaminen ja lasten ideoiden kuunteleminen sekä tukevat lapsen kehitystä ja oppimista, että auttavat opettajaa jaksamaan työssään. Kuvakorttien käyttäminen tunnin suunnittelun välineenä antoi lapsille väylän vaikuttaa tunnin kulkuun ja teki oppilailleni näkyväksi musiikkileikkikoulussa käytössä olevat musiikilliset työtavat. Lapset olivat kiinnostuneita ja innostuneita tästä vaikutusmahdollisuudesta. Opettajan roolini muuttui kaaoksenkesyttäjästä kohti opetustilanteen kannattelijaa. Opinnäytetyöni on auttanut minua jäsentämään lapsilähtöisyyden käsitettä, sekä opettanut minulle paljon siitä, millainen opettajuuteni käyttöteoria on.
Uskon, että opinnäytetyöni kiinnostaa muita varhaisiän musiikkikasvatusta opiskelevia, tulevia musiikkileikkikoulun opettajia. Ryhmätilanteiden ymmärtäminen on loputon työsarka, ja kaikki aloittavat opettajat painivat sen kanssa. Opinnäytetyöni osoittaa, että lähtökohdiltaan hankalasta ryhmästä voi saada otteen, kun lasten ideat ovat läsnä ja lapset kokevat olevansa tärkeitä ja aktiivisia toimijoita omassa harrastuksessaan.
Opinnäytetyöni perustana on 3-5-vuotiaiden lasten musiikkileikkikouluryhmässä tapahtunut työprosessi. Se alkoi tarpeesta saada opetustilanteisiin rakennetta. Lähtötilanne ei ollut musiikin oppimiselle suotuisa: musiikkileikkikouluryhmän lapset eivät mielestäni kokeneet olevansa vastuussa siitä, kuinka opetustuokiot sujuvat. Kahdeksan musiikkileikkikoulutunnin ajan kestävä prosessi pyrki luomaan lapsille tunteen siitä, että he voivat vaikuttaa siihen, mitä heidän harrastuksessaan tapahtuu. Prosessissa käytin työvälineenä erilaisia toimintoja kuvaavia kuvakortteja. Työni tärkein aineisto on näiden kahdeksan opetustunnin videomateriaali. Lisäksi perustelen työtäni lapsen toimijuutta, lapsilähtöisyyttä, dialogisuutta ja itsesäätelyä käsittelevillä kirjallisilla lähteillä.
Työprosessin analysoinnin ja lähdemateriaalin tutkimisen avulla olen tullut siihen lopputulokseen, että oppijalähtöinen opettaminen ja lasten ideoiden kuunteleminen sekä tukevat lapsen kehitystä ja oppimista, että auttavat opettajaa jaksamaan työssään. Kuvakorttien käyttäminen tunnin suunnittelun välineenä antoi lapsille väylän vaikuttaa tunnin kulkuun ja teki oppilailleni näkyväksi musiikkileikkikoulussa käytössä olevat musiikilliset työtavat. Lapset olivat kiinnostuneita ja innostuneita tästä vaikutusmahdollisuudesta. Opettajan roolini muuttui kaaoksenkesyttäjästä kohti opetustilanteen kannattelijaa. Opinnäytetyöni on auttanut minua jäsentämään lapsilähtöisyyden käsitettä, sekä opettanut minulle paljon siitä, millainen opettajuuteni käyttöteoria on.
Uskon, että opinnäytetyöni kiinnostaa muita varhaisiän musiikkikasvatusta opiskelevia, tulevia musiikkileikkikoulun opettajia. Ryhmätilanteiden ymmärtäminen on loputon työsarka, ja kaikki aloittavat opettajat painivat sen kanssa. Opinnäytetyöni osoittaa, että lähtökohdiltaan hankalasta ryhmästä voi saada otteen, kun lasten ideat ovat läsnä ja lapset kokevat olevansa tärkeitä ja aktiivisia toimijoita omassa harrastuksessaan.