Yhteisöllisyys Wihreän Puun koululaistoiminnassa
Hietala, Noora (2016)
Hietala, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Setlementti Tampere ry:n Wihreän Puun koululaistoiminta tukee lasten välistä yhteisöllisyyttä ja mitä yhteisöllisyys lapsille merkitsee. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi koululaistoiminnan merkitys yhteisöllisyyden tukijana ja antaa Wihreän Puun työntekijöille sekä lapsille mahdollisuus pysähtyä pohtimaan toiminnan yhteisöllisyyttä ja kehittää koululaistoimintaa yhteisöllisyyden näkökulmasta.
Kiinnostus opinnäytetyön aiheeseen syntyi yhteydenoton kautta Wihreän Puun työntekijöihin. Työn aihe suunniteltiin yhdessä Wihreän Puun työntekijöiden kanssa sen mukaan, mille toiminnassa oli tarvetta. Yhteisöllisyys koululaistoiminnassa on tärkeä ja keskeinen aihe, jota ei aikaisemmin ole Wihreässä Puussa tutkittu.
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka sisältää etnografisen tutkimusstrategian piirteitä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla koululaistoiminnassa käyviä lapsia ja Wihreän Puun yksikönjohtajaa sekä havainnoimalla koululaistoimintaa. Lasten haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja yksikönjohtajan haastattelu teemahaastattelun keinoin. Havainnointi oli osallistuvaa. Aineisto kerättiin seitsemän viikon työharjoittelun aikana Wihreässä Puussa.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta, että yhteisöllisyys on Wihreässä Puussa tärkeä arvo, jota pidetään keskiössä niin toimintaa suunniteltaessa kuin koululaistoiminnan arjessakin. Yhteisöllisyydestä kertoo lasten luottamus yhteisöön sekä tuttuuden ja turvallisuuden kokemukset yhteisössä. Lapsessa tapahtuva kehitys sosiaalisissa taidoissa, vuorovaikutustaidoissa ja yhdessä toimimisessa kertoo myös vahvan yhteisön läsnäolosta. Yhteisöllisyys ilmenee myös ryhmähenkenä ja yhteydentunteena. Lisäksi lasten kokemukset osallisuudesta tukevat tulosta, jonka mukaan Wihreän Puun koululaistoiminta on yhteisöllistä.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että Wihreän Puun koululaistoiminta on vahvasti yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa. Kehitysehdotuksena toiminnassa tulisi pyrkiä keskustelun ja toiminnan kautta lisäämään lasten käsitystä siitä, miten tärkeitä taitoja he oppivat yhteisössä toimiessaan ja kuinka paljon he siitä itselleen voivat saada. Huomiota tulisi kiinnittää myös siihen, että yhteisöllisyyden kokemukset eri lapsille ovat erilaisia ja lapset toivovat yhteisöltä eri asioita. Toinen lapsi kaipaa vaikuttamismahdollisuuksia, kun taas toiselle voi riittää se, että hän saa olla osa yhteisöä osallistumatta yhteisön sisällä toimintaan.
Kiinnostus opinnäytetyön aiheeseen syntyi yhteydenoton kautta Wihreän Puun työntekijöihin. Työn aihe suunniteltiin yhdessä Wihreän Puun työntekijöiden kanssa sen mukaan, mille toiminnassa oli tarvetta. Yhteisöllisyys koululaistoiminnassa on tärkeä ja keskeinen aihe, jota ei aikaisemmin ole Wihreässä Puussa tutkittu.
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka sisältää etnografisen tutkimusstrategian piirteitä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla koululaistoiminnassa käyviä lapsia ja Wihreän Puun yksikönjohtajaa sekä havainnoimalla koululaistoimintaa. Lasten haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja yksikönjohtajan haastattelu teemahaastattelun keinoin. Havainnointi oli osallistuvaa. Aineisto kerättiin seitsemän viikon työharjoittelun aikana Wihreässä Puussa.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta, että yhteisöllisyys on Wihreässä Puussa tärkeä arvo, jota pidetään keskiössä niin toimintaa suunniteltaessa kuin koululaistoiminnan arjessakin. Yhteisöllisyydestä kertoo lasten luottamus yhteisöön sekä tuttuuden ja turvallisuuden kokemukset yhteisössä. Lapsessa tapahtuva kehitys sosiaalisissa taidoissa, vuorovaikutustaidoissa ja yhdessä toimimisessa kertoo myös vahvan yhteisön läsnäolosta. Yhteisöllisyys ilmenee myös ryhmähenkenä ja yhteydentunteena. Lisäksi lasten kokemukset osallisuudesta tukevat tulosta, jonka mukaan Wihreän Puun koululaistoiminta on yhteisöllistä.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että Wihreän Puun koululaistoiminta on vahvasti yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa. Kehitysehdotuksena toiminnassa tulisi pyrkiä keskustelun ja toiminnan kautta lisäämään lasten käsitystä siitä, miten tärkeitä taitoja he oppivat yhteisössä toimiessaan ja kuinka paljon he siitä itselleen voivat saada. Huomiota tulisi kiinnittää myös siihen, että yhteisöllisyyden kokemukset eri lapsille ovat erilaisia ja lapset toivovat yhteisöltä eri asioita. Toinen lapsi kaipaa vaikuttamismahdollisuuksia, kun taas toiselle voi riittää se, että hän saa olla osa yhteisöä osallistumatta yhteisön sisällä toimintaan.