Varastonhallinnan kehittäminen : Case: Yritys X markkinointivarasto
Ketola, Juulia (2016)
Ketola, Juulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on varastonhallinta ja sen kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteisiin kuului kohdeyrityksen markkinointivaraston nykytilanteen ja ongelmakohtien kartoittaminen. Ongelmakohtiin esitettiin kehitysehdotuksia. Lisäksi tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen varaston layoutia.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, käytännön osuudesta ja yhteenvedosta. Työn teoriaosuus käsittelee varastointiprosessia ja varastonhallintaa. Teoriaosuus alkaa varastointiprosessin vaiheiden läpikäynnistä. Varastointiprosessissa käsitellään toimituksen vastaanottaminen ja tarkistaminen, hyllytys ja inventointi, keräily ja lähetys sekä varastointiratkaisut ja varastoinnin apuvälineet. Varastonhallinnassa käydään läpi varaston layoutin suunnittelua ja nimikkeiden luokittelua ABC- ja XYZ-analyysien avulla.
Opinnäytetyön käytännön osuus muodostuu kohdeyrityksen markkinointivaraston nykytilanteen ja ongelmakohtien kartoittamisesta. Ensin kerrotaan kohdeyrityksen varastointiprosessista. Sen jälkeen käydään läpi markkinointivarastossa havaitut ongelmakohdat ja kehitysehdotukset niihin. Kehitysehdotuksilla pyrittiin kehittämään varastointiprosessia. Varaston layoutiin esitettiin myös parannusehdotuksia, jotta varasto olisi selkeämpi ja materiaalit helposti löydettävissä.
Tämä on kvalitatiivinen opinnäytetyö, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä osallistuvaa havainnointia ja kahden henkilön haastatteluja. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Yritys X. Haastattelut käsittelivät markkinointivaraston nykytilannetta ja siinä mahdollisesti havaittuja puutteita.
Opinnäytetyön lopusta löytyvät johtopäätökset tutkimuksesta sekä työn yhteenveto. Pyrkimyksenä oli nostaa markkinointivaraston siisteyttä ja selkeyttä. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää varastonhallinnan kehittämisessä. Varaston selkeyteen pystyttäisiin vaikuttamaan esimerkiksi laputtamalla materiaalit ja vakiinnuttamalla varastopaikkoja.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, käytännön osuudesta ja yhteenvedosta. Työn teoriaosuus käsittelee varastointiprosessia ja varastonhallintaa. Teoriaosuus alkaa varastointiprosessin vaiheiden läpikäynnistä. Varastointiprosessissa käsitellään toimituksen vastaanottaminen ja tarkistaminen, hyllytys ja inventointi, keräily ja lähetys sekä varastointiratkaisut ja varastoinnin apuvälineet. Varastonhallinnassa käydään läpi varaston layoutin suunnittelua ja nimikkeiden luokittelua ABC- ja XYZ-analyysien avulla.
Opinnäytetyön käytännön osuus muodostuu kohdeyrityksen markkinointivaraston nykytilanteen ja ongelmakohtien kartoittamisesta. Ensin kerrotaan kohdeyrityksen varastointiprosessista. Sen jälkeen käydään läpi markkinointivarastossa havaitut ongelmakohdat ja kehitysehdotukset niihin. Kehitysehdotuksilla pyrittiin kehittämään varastointiprosessia. Varaston layoutiin esitettiin myös parannusehdotuksia, jotta varasto olisi selkeämpi ja materiaalit helposti löydettävissä.
Tämä on kvalitatiivinen opinnäytetyö, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä osallistuvaa havainnointia ja kahden henkilön haastatteluja. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Yritys X. Haastattelut käsittelivät markkinointivaraston nykytilannetta ja siinä mahdollisesti havaittuja puutteita.
Opinnäytetyön lopusta löytyvät johtopäätökset tutkimuksesta sekä työn yhteenveto. Pyrkimyksenä oli nostaa markkinointivaraston siisteyttä ja selkeyttä. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää varastonhallinnan kehittämisessä. Varaston selkeyteen pystyttäisiin vaikuttamaan esimerkiksi laputtamalla materiaalit ja vakiinnuttamalla varastopaikkoja.