Päiväkoti ja perhetyö vanhemmuuden tukena
Korpisalo, Laura (2016)
Korpisalo, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617635
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemaa sosiaalisen tuen tarvetta omaan vanhemmuuteensa liittyen. Pyrin opinnäytetyössäni saamaan käsityksen siitä, millaista tukea vanhemmat tarvitsevat päiväkodin sekä perhetyön aikuisilta. Tutkimuksessani perhetyö käsittää lastensuojelun perhetyön sekä sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön. Lisäksi tavoitteena oli selvittää saavatko vanhemmat tarvitsemaansa sosiaalista tukea edellä mainitsemiltani tahoilta. Yhteistyökumppanini toiveen mukaisesti tutkin myös, miten vanhemmat suhtautuvat näiden kahden tahon yhteistyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina olivat vanhemmat, joiden lapsi oli päiväkodissa ja joiden perhe oli asiakkaana perhetyössä. Osa haastateltavista oli yhä asiakkaana kyseisissä palveluissa, kun taas osalla asiakkuus joko toiseen tai molempiin oli jo loppunut. Haastateltavia oli yhteensä neljä vanhempaa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys muodostui sosiaaliseen tukeen, kasvatuskumppanuuteen sekä perhetyöhön että varhaiskasvatukseen liittyvästä teoriasta.
Haastatteluiden tuloksista voidaan päätellä, että vanhemmat tarvitsevat vanhemmuuteensa monipuolista sosiaalista tukea. Pääosin vanhemmat kokivat saaneensa tällaista tukea päiväkodin ammattikasvattajilta sekä perhetyöntekijältä. Päiväkodista saatu tuki painottui enemmän lapseen, kun taas perhetyöntekijältä saatu sosiaalinen tuki kohdistui selkeämmin koko perheeseen. Päiväkodin ja perhetyön yhteistyötä vanhemmat eivät kokeneet kovin hyödylliseksi itselleen, mutta eivät kokeneet yhteistyön olevan haitaksikaan.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina olivat vanhemmat, joiden lapsi oli päiväkodissa ja joiden perhe oli asiakkaana perhetyössä. Osa haastateltavista oli yhä asiakkaana kyseisissä palveluissa, kun taas osalla asiakkuus joko toiseen tai molempiin oli jo loppunut. Haastateltavia oli yhteensä neljä vanhempaa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys muodostui sosiaaliseen tukeen, kasvatuskumppanuuteen sekä perhetyöhön että varhaiskasvatukseen liittyvästä teoriasta.
Haastatteluiden tuloksista voidaan päätellä, että vanhemmat tarvitsevat vanhemmuuteensa monipuolista sosiaalista tukea. Pääosin vanhemmat kokivat saaneensa tällaista tukea päiväkodin ammattikasvattajilta sekä perhetyöntekijältä. Päiväkodista saatu tuki painottui enemmän lapseen, kun taas perhetyöntekijältä saatu sosiaalinen tuki kohdistui selkeämmin koko perheeseen. Päiväkodin ja perhetyön yhteistyötä vanhemmat eivät kokeneet kovin hyödylliseksi itselleen, mutta eivät kokeneet yhteistyön olevan haitaksikaan.