Logistiikkapalvelun hinnoittelu Case: Yritys X
Kärkkäinen, Taru (2016)
Kärkkäinen, Taru
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617616
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomessa toimivalle Yritys X:lle, jonka tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun hinnoitteluun haluttiin varmuutta. Tarkoituksena oli pohtia, miten palvelu tulisi hinnoitella, kuinka hinnoittelua voitaisiin kehittää ja miten asiakkaat suhtautuvat palvelun hintaan. Tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun hinnoittelua pyrittiin ratkaisemaan palvelun kustannusten, markkinahintojen ja asiakkaiden kannalta.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, jossa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja tarkoituksena oli luoda tulo- ja lähtölogistiikkapalvelulle hinnoittelumalli. Aineistoa tutkimukseen haettiin puhelinhaastatteluilla, joita käytettiin niin markkinahintojen kuin asiakkaiden näkökulman saavuttamiseen. Markkinahintoja tutkittiin myös internetistä löydettyjen hinnastojen pohjalta. Lisäksi Yritys X:ssä suoritetun havainnoinnin ja Yritys X:n taloudellisen aineiston pohjalta pyrittiin selvittämään tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun kustannuksia.
Yritys X:n 500 kilon kuormien tulologistiikkapalvelun hinnoittelua voidaan pitää lähtökohtaisesti alle markkinahintojen. Asiakkaiden näkökulmasta tulo- ja lähtölogistiikkapalveluun oltiin tyytyväisiä, mutta hinnat nähtiin pääasiassa kalliina. Yritys X voisi hinnoittelun avulla ohjata asiakkaat tilaamaan palvelun ajoissa, jolloin asiakkaat olisivat paremmin tietoisia palvelusta ennen sen tarvetta ja Yritys X palveluun tarvittavien resurssien määrästä. Tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun hinnoittelumalli luotiin aikaperusteisen hinnoittelun pohjalta, jossa palvelun hintaa rakennettiin välittömien ja välillisten kustannuksen pohjalta. Hinnoittelumallilla päästiin palvelun kustannuksissa lähes samoihin lukuihin kuin Yritys X:n kanssa. Yritys X:n 500 kilon tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun nykyinen hinta voitaisiin ottaa palvelun minimihinnaksi.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, jossa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja tarkoituksena oli luoda tulo- ja lähtölogistiikkapalvelulle hinnoittelumalli. Aineistoa tutkimukseen haettiin puhelinhaastatteluilla, joita käytettiin niin markkinahintojen kuin asiakkaiden näkökulman saavuttamiseen. Markkinahintoja tutkittiin myös internetistä löydettyjen hinnastojen pohjalta. Lisäksi Yritys X:ssä suoritetun havainnoinnin ja Yritys X:n taloudellisen aineiston pohjalta pyrittiin selvittämään tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun kustannuksia.
Yritys X:n 500 kilon kuormien tulologistiikkapalvelun hinnoittelua voidaan pitää lähtökohtaisesti alle markkinahintojen. Asiakkaiden näkökulmasta tulo- ja lähtölogistiikkapalveluun oltiin tyytyväisiä, mutta hinnat nähtiin pääasiassa kalliina. Yritys X voisi hinnoittelun avulla ohjata asiakkaat tilaamaan palvelun ajoissa, jolloin asiakkaat olisivat paremmin tietoisia palvelusta ennen sen tarvetta ja Yritys X palveluun tarvittavien resurssien määrästä. Tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun hinnoittelumalli luotiin aikaperusteisen hinnoittelun pohjalta, jossa palvelun hintaa rakennettiin välittömien ja välillisten kustannuksen pohjalta. Hinnoittelumallilla päästiin palvelun kustannuksissa lähes samoihin lukuihin kuin Yritys X:n kanssa. Yritys X:n 500 kilon tulo- ja lähtölogistiikkapalvelun nykyinen hinta voitaisiin ottaa palvelun minimihinnaksi.