Opel-jälkimarkkinoinnin asiakaspalvelututkimus
Nevalainen, Jari (2016)
Nevalainen, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517596
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin GM Finlandille vuoden 2016 aikana. Työn tavoitteena oli selvittää maahantuojan valtuutettujen huoltoliikkeiden ja riippumattomien korjaamoiden välistä kilpai-lua rajallisesta määrästä asiakkaita. Asiakkaiden ostokäyttäytymistä selvitettiin markkinoin-titutkimuksen avulla riippumattomia korjaamoita käyttävien Opel-asiakkaiden huolto- ja varaosa-ostoista.
Tutkimus suoritettiin tekemällä kyselylomake Google Formsiin ja jakamalla linkkiä kysely-tutkimukseen sosiaalisessa mediassa. Kyselytutkimuksen linkkiä jaettiin Facebookissa omalla sivulla, tuttujen Facebook-sivuilla heidän jakamaan, Opel Club Finlandin Facebook-sivulla sekä Opel Club Finlandin keskustelufoorumilla. Sosiaalinen media osoittautui hyvin tehokkaaksi ja vastauksia saatiin kahdessa kuukaudessa haluttu määrä.
Tutkimuksen tuloksista saatiin analysoitua riippumattomien korjaamoiden palveluita käyttä-vien Opel-asiakkaiden mielipiteitä, valintakriteerejä sekä tietoisuutta Opel-markkinoinnista. Lisäksi saatiin käytännön kokemusta ja tietoa käytetystä tutkimusmenetelmästä ja sen so-veltuvuudesta vastaaviin tutkimuksiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Opel-asiakkaat pitävät valtuutettujen huoltoliik-keiden laatua ja ammattitaitoa riippumattomia korjaamoita korkeampana. Riippumattomien korjaamoiden kilpailukyky perustuu asiakaslähtöiseen hyvään palveluun sekä edullisem-paan hintatasoon. Tutkimuksen mukaan Opel-asiakkaille valtuutettujen huoltoliikkeiden markkinointi on tuttua ja maahantuojan markkinointikin on tavoittanut asiakkaat hyvin.
Tutkimus suoritettiin tekemällä kyselylomake Google Formsiin ja jakamalla linkkiä kysely-tutkimukseen sosiaalisessa mediassa. Kyselytutkimuksen linkkiä jaettiin Facebookissa omalla sivulla, tuttujen Facebook-sivuilla heidän jakamaan, Opel Club Finlandin Facebook-sivulla sekä Opel Club Finlandin keskustelufoorumilla. Sosiaalinen media osoittautui hyvin tehokkaaksi ja vastauksia saatiin kahdessa kuukaudessa haluttu määrä.
Tutkimuksen tuloksista saatiin analysoitua riippumattomien korjaamoiden palveluita käyttä-vien Opel-asiakkaiden mielipiteitä, valintakriteerejä sekä tietoisuutta Opel-markkinoinnista. Lisäksi saatiin käytännön kokemusta ja tietoa käytetystä tutkimusmenetelmästä ja sen so-veltuvuudesta vastaaviin tutkimuksiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Opel-asiakkaat pitävät valtuutettujen huoltoliik-keiden laatua ja ammattitaitoa riippumattomia korjaamoita korkeampana. Riippumattomien korjaamoiden kilpailukyky perustuu asiakaslähtöiseen hyvään palveluun sekä edullisem-paan hintatasoon. Tutkimuksen mukaan Opel-asiakkaille valtuutettujen huoltoliikkeiden markkinointi on tuttua ja maahantuojan markkinointikin on tavoittanut asiakkaat hyvin.