Digitaalinen opaskirja maahanmuuttajaperheiden päivähoidon aloituksen helpottamiseksi
Kari, Tii; Tarkiainen, Tiina; Sihvonen, Krista (2016)
Kari, Tii
Tarkiainen, Tiina
Sihvonen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517564
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytteen tavoitteena oli tuottaa digitaalinen opaskirja maahanmuuttajaperheille päivähoidon aloittamisen tueksi. Työelämän edustajana oli Espoon kaupungin varhaiskasvatus, joka myös antoi resurssejaan tämän työn toteuttamisen tueksi. Tehtävänannon taustalla oli vieraskielisten lasten kasvava osuus erityisesti pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa. Espoossa tämä osuus vaihteli alueittain ja toimintayksiköittäin ollen tämän projektin ajankohtana keskimäärin jo lähes 20 %.
Kielimuuri ja kulttuurilliset erot vaikeuttavat ja hidastavat maahanmuuttajaperheiden kotouttamisprosessia. Opaskirjan tarkoituksena oli antaa vieraasta kulttuurista tulevalle lapselle sekä hänen huoltajalleen tietoa tavanomaisesta varhaiskasvatuksen arjesta ja toimintaperiaatteista.
Opaskirjan tulisi myös helpottaa varhaiskasvatuksen henkilöstön työtä, kun huoltajat ja lapsi voisivat sen avulla valmistautua päivähoidon aloitukseen ja toimintaan.
Opaskirjan kehittämisessä käytettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kehitettyä Palvelumuotoilun
työkalupakkia. Opaskirja toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tuotettiin versio Rinkelin päiväkodille, toisessa vaiheessa kehitettiin yleinen versio jaeltavaksi muihin Espoon varhaiskasvatuksen yksiköihin. Opaskirjan sovellusalustaksi valittiin ensin Book Creator, joka sittemmin vaihdettiin kapasiteettisyistä Adoben InDesigniin. Päiväkoti Rinkelin versio valmistui elokuussa 2016, jolloin myös yleisen version työstäminen alkoi.
Työryhmän saama palaute opaskirjasta oli positiivista ja idea vastaanotettiin kentällä innostuneesti. Palautteen perusteella vahvistui, että tämän kaltaista maahanmuuttajille suunniteltua materiaalia tarvitaan kotouttamisen tueksi. Opaskirjan vahvuuksiksi nähtiin, että se on tarkasti suunnattu tietylle kohderyhmälle, ja että se voidaan jaella Internetin kautta. Myös käytetyn teknologian joustavuus ja helppokäyttöisyys nähtiin tärkeänä erityisesti tuotteen jatkokehittämisen sekä eri kieliversioiden toteuttamisen kannalta.
Kielimuuri ja kulttuurilliset erot vaikeuttavat ja hidastavat maahanmuuttajaperheiden kotouttamisprosessia. Opaskirjan tarkoituksena oli antaa vieraasta kulttuurista tulevalle lapselle sekä hänen huoltajalleen tietoa tavanomaisesta varhaiskasvatuksen arjesta ja toimintaperiaatteista.
Opaskirjan tulisi myös helpottaa varhaiskasvatuksen henkilöstön työtä, kun huoltajat ja lapsi voisivat sen avulla valmistautua päivähoidon aloitukseen ja toimintaan.
Opaskirjan kehittämisessä käytettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kehitettyä Palvelumuotoilun
työkalupakkia. Opaskirja toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tuotettiin versio Rinkelin päiväkodille, toisessa vaiheessa kehitettiin yleinen versio jaeltavaksi muihin Espoon varhaiskasvatuksen yksiköihin. Opaskirjan sovellusalustaksi valittiin ensin Book Creator, joka sittemmin vaihdettiin kapasiteettisyistä Adoben InDesigniin. Päiväkoti Rinkelin versio valmistui elokuussa 2016, jolloin myös yleisen version työstäminen alkoi.
Työryhmän saama palaute opaskirjasta oli positiivista ja idea vastaanotettiin kentällä innostuneesti. Palautteen perusteella vahvistui, että tämän kaltaista maahanmuuttajille suunniteltua materiaalia tarvitaan kotouttamisen tueksi. Opaskirjan vahvuuksiksi nähtiin, että se on tarkasti suunnattu tietylle kohderyhmälle, ja että se voidaan jaella Internetin kautta. Myös käytetyn teknologian joustavuus ja helppokäyttöisyys nähtiin tärkeänä erityisesti tuotteen jatkokehittämisen sekä eri kieliversioiden toteuttamisen kannalta.