METSÄLÄN ELÄINLASTEN LEIKKIPUSSI : Sosioemotionaalista kehitystä tukeva työväline varhaiskasvatukseen 4-5-vuotiaille lapsille
Kuneinen, Maria (2016)
Kuneinen, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517552
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kuneinen, Maria. METSÄLÄN ELÄINLASTEN LEIKKIPUSSI : Sosioemotionaalista kehitystä tukeva työväline varhaiskasvatukseen 4-5-vuotiaille lapsille. Helsinki, syksy 2016, 96 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keino tukea varhaiskasvatusympäristössä olevien 4–5-vuotiaiden lasten sosioemotionaalista kehitystä. Tavoitteena oli rakentaa helppokäyttöinen sekä lapsia innostava ja heidän osallisuuttaan tukeva työväline sosioemotionaalisten taitojen tueksi. Työvälineen tavoitteena oli myös lisätä draamakasvatuksen käytettävyyttä yhteistyöpäiväkodissa. Opinnäytetyö on Espoon kaupungin Mikkelän päiväkodille tehty työelämälähtöinen produktio, leikkipussi, jota testattiin kesällä 2016 kahdesta 3–5-vuotiaiden lapsiryhmästä muodostuneen pienryhmän kanssa.
Teoreettinen viitekehys työlle rakentui 4–5-vuotiaiden lasten kehitykseen ja oppimiseen perehtymisestä. Pääpaino on ikäryhmän lasten sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen tukemisen mahdollisuuksissa varhaiskasvatusympäristössä. Aihetta lähestytään sosioemotionaalisen kompetenssin kautta, jonka osa-alueiksi määriteltiin tunteet ja empatiakyky, minäkuva ja itsetunto, itsesäätelytaidot, sosiokognitiiviset taidot, sosiaaliset taidot ja osallisuus päiväkotiyhteisössä. Produktiossa hyödynnettiin myös draamallisia menetelmiä, minkä johdosta teoriassa on tietoa draamakasvatuksesta.
Leikkipussia varten luotiin sosioemotionaaliseen kompetenssiin kytkeytyvät eläinhahmot, sekä kehyskertomus niille. Leikkipussia testattiin käytännössä kolme kertaa. Testauskerroissa pyrittiin ennen kaikkea positiivisen ja turvallisen ilmapiirin luomiseen. Lapset antoivat palautetta tuokioiden mielekkyydestä, ja työntekijät havainnoivat lasten osallistumista tuokioihin. Leikkipussista ja käyttöohjeesta kerättiin vielä päiväkodin työntekijöiltä ja johtajalta arvioivaa palautetta.
Haasteelliseksi opinnäytetyössä muodostui teorian rajaus, sekä leikkipussin harjoitusten löytäminen. Leikkipussitoiminnan testauksessa haastavaa oli kertojen vähäinen määrä ja peräkkäisyys. Lapset olivat innostuneita ja kiinnostuneita osallistumaan testaustoimintaan. Lapset pitivät erityisesti nukketeatterista, ja olisivat olleet valmiita jatkamaan leikkipussitoiminnassa käymistä. Toimintaa havainnoineet työntekijät kokivat aihepiirin tärkeäksi ja työvälineen käyttökelpoiseksi, vaikka testaustilanne koettiinkin haastavaksi. Saadun loppupalautteen myötä leikkipussi herätti työntekijöiden mielenkiinnon sekä vastasi työvälineelle asetettuihin toiveisiin. Palautteen mukaan leikkipussi tulee ajantasaisiin tarpeisiin mukautuen hyvin todennäköisesti pääsemään käyttöön arjen varhaiskasvatustyötä kehittämään.
Asiasanat: sosioemotionaaliset taidot, sosiaalinen kehitys, tunne-elämän kehitys, draamakasvatus, varhaiskasvatus
Kuneinen, Maria. METSÄLÄN ELÄINLASTEN LEIKKIPUSSI : Sosioemotionaalista kehitystä tukeva työväline varhaiskasvatukseen 4-5-vuotiaille lapsille. Helsinki, syksy 2016, 96 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keino tukea varhaiskasvatusympäristössä olevien 4–5-vuotiaiden lasten sosioemotionaalista kehitystä. Tavoitteena oli rakentaa helppokäyttöinen sekä lapsia innostava ja heidän osallisuuttaan tukeva työväline sosioemotionaalisten taitojen tueksi. Työvälineen tavoitteena oli myös lisätä draamakasvatuksen käytettävyyttä yhteistyöpäiväkodissa. Opinnäytetyö on Espoon kaupungin Mikkelän päiväkodille tehty työelämälähtöinen produktio, leikkipussi, jota testattiin kesällä 2016 kahdesta 3–5-vuotiaiden lapsiryhmästä muodostuneen pienryhmän kanssa.
Teoreettinen viitekehys työlle rakentui 4–5-vuotiaiden lasten kehitykseen ja oppimiseen perehtymisestä. Pääpaino on ikäryhmän lasten sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen tukemisen mahdollisuuksissa varhaiskasvatusympäristössä. Aihetta lähestytään sosioemotionaalisen kompetenssin kautta, jonka osa-alueiksi määriteltiin tunteet ja empatiakyky, minäkuva ja itsetunto, itsesäätelytaidot, sosiokognitiiviset taidot, sosiaaliset taidot ja osallisuus päiväkotiyhteisössä. Produktiossa hyödynnettiin myös draamallisia menetelmiä, minkä johdosta teoriassa on tietoa draamakasvatuksesta.
Leikkipussia varten luotiin sosioemotionaaliseen kompetenssiin kytkeytyvät eläinhahmot, sekä kehyskertomus niille. Leikkipussia testattiin käytännössä kolme kertaa. Testauskerroissa pyrittiin ennen kaikkea positiivisen ja turvallisen ilmapiirin luomiseen. Lapset antoivat palautetta tuokioiden mielekkyydestä, ja työntekijät havainnoivat lasten osallistumista tuokioihin. Leikkipussista ja käyttöohjeesta kerättiin vielä päiväkodin työntekijöiltä ja johtajalta arvioivaa palautetta.
Haasteelliseksi opinnäytetyössä muodostui teorian rajaus, sekä leikkipussin harjoitusten löytäminen. Leikkipussitoiminnan testauksessa haastavaa oli kertojen vähäinen määrä ja peräkkäisyys. Lapset olivat innostuneita ja kiinnostuneita osallistumaan testaustoimintaan. Lapset pitivät erityisesti nukketeatterista, ja olisivat olleet valmiita jatkamaan leikkipussitoiminnassa käymistä. Toimintaa havainnoineet työntekijät kokivat aihepiirin tärkeäksi ja työvälineen käyttökelpoiseksi, vaikka testaustilanne koettiinkin haastavaksi. Saadun loppupalautteen myötä leikkipussi herätti työntekijöiden mielenkiinnon sekä vastasi työvälineelle asetettuihin toiveisiin. Palautteen mukaan leikkipussi tulee ajantasaisiin tarpeisiin mukautuen hyvin todennäköisesti pääsemään käyttöön arjen varhaiskasvatustyötä kehittämään.
Asiasanat: sosioemotionaaliset taidot, sosiaalinen kehitys, tunne-elämän kehitys, draamakasvatus, varhaiskasvatus