Digitalisaatiota taloushallintoon : ERP-Case-oppimissovellus
Luuru, Kari (2016)
Luuru, Kari
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli raportoida projekti, jossa luotiin niin kutsuttu oppimissovellus toiminnanohjausjärjestelmien käytön harjoittelua varten. Kyseinen oppimissovellus oli käytännössä sähköiselle alustalle luotu käsitekarttamainen kokonaisuus, johon sisältyi case-tapaus. Kyseiseen case-tapaukseen oli koottu tositeaineistoa erään yrityksen toiminnasta kolmen kuukauden ajalta.
Opinnäytetyö koostuu kaiken kaikkiaan kahdesta eri pääosiosta, joita ovat opinnäytetyön teoriaosuus sekä empiirinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään taloushallinnon kokonaisuuden määritelmää, sähköistä taloushallintoa sekä digitaalista taloushallintoa. Lisäksi teoriaosuudessa pohditaan, millaisista syistä johtuen yritykset, kuten tilitoimistot, investoivat nykyaikaisiin tietojärjestelmiin. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan myös sitä, että kuinka taloushallinnon työntekijöiden työnkuva ja työtehtävät ovat muuttuneet teknologian kehityksen myötä. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa otetaan vielä tarkastelun kohteeksi toiminnanohjausjärjestelmät, jotka ovat keskeisimpiä tietojärjestelmiä nykyai-kaisessa taloushallinnossa.
Teoriaosuutta seuraa opinnäytetyön empiirinen osio. Sen keskeisenä tavoitteena oli edellä mainitun projektin kuvaus, jossa luotiin niin sanottu oppimissovellus toiminnanohjausjärjestelmien käytön harjoittelua varten. Empiirinen osio alkaa taustatiedoilla, joissa käydään läpi taloushallinnon toimintakentän keskeisiä muutoksia digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Taustatietojen jälkeen otetaan tarkasteluun itse projekti, jonka sisällön raportointi oli tämän opinnäytetyön tärkein tavoite. Projektin tarkastelussa käydään läpi luodun oppimissovelluksen sisältö, ja tämän jälkeen tarkastellaan myös oppimissovelluksen luontiin liittyviä vaiheita.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että oppimissovelluksen luonti sujui onnistuneesti, ja sen avulla saatiin taloushallinnon opiskelijat osallistumaan taloushallinnon opetukseen erittäin aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti niillä kursseilla, joilla oppimissovellusta on hyödynnetty taloushallinnon opetuksessa.
Opinnäytetyö koostuu kaiken kaikkiaan kahdesta eri pääosiosta, joita ovat opinnäytetyön teoriaosuus sekä empiirinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään taloushallinnon kokonaisuuden määritelmää, sähköistä taloushallintoa sekä digitaalista taloushallintoa. Lisäksi teoriaosuudessa pohditaan, millaisista syistä johtuen yritykset, kuten tilitoimistot, investoivat nykyaikaisiin tietojärjestelmiin. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan myös sitä, että kuinka taloushallinnon työntekijöiden työnkuva ja työtehtävät ovat muuttuneet teknologian kehityksen myötä. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa otetaan vielä tarkastelun kohteeksi toiminnanohjausjärjestelmät, jotka ovat keskeisimpiä tietojärjestelmiä nykyai-kaisessa taloushallinnossa.
Teoriaosuutta seuraa opinnäytetyön empiirinen osio. Sen keskeisenä tavoitteena oli edellä mainitun projektin kuvaus, jossa luotiin niin sanottu oppimissovellus toiminnanohjausjärjestelmien käytön harjoittelua varten. Empiirinen osio alkaa taustatiedoilla, joissa käydään läpi taloushallinnon toimintakentän keskeisiä muutoksia digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Taustatietojen jälkeen otetaan tarkasteluun itse projekti, jonka sisällön raportointi oli tämän opinnäytetyön tärkein tavoite. Projektin tarkastelussa käydään läpi luodun oppimissovelluksen sisältö, ja tämän jälkeen tarkastellaan myös oppimissovelluksen luontiin liittyviä vaiheita.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että oppimissovelluksen luonti sujui onnistuneesti, ja sen avulla saatiin taloushallinnon opiskelijat osallistumaan taloushallinnon opetukseen erittäin aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti niillä kursseilla, joilla oppimissovellusta on hyödynnetty taloushallinnon opetuksessa.