TYÖNANTAJIEN KOKEMUKSIA TUETUSTA TYÖLLISTYMISESTÄ JA YHTEISTYÖSTÄ TYÖVALMENTAJAN KANSSA
Rantala, Pauliina (2016)
Rantala, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517516
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rantala, Pauliina. Työnantajien kokemuksia tuetusta työllistymisestä ja yhteistyöstä työvalmentajan kanssa. Diak Helsinki, syksy 2016, 68 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tuettu työllistyminen on tukimenetelmä, jonka avulla vammaiset tai muuten osatyökykyiset henkilöt voivat työllistyä avoimille työmarkkinoille työvalmentajan tuen avulla. Opinnäytetyön yhteistyötaho oli Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveysviraston vammaispalveluihin kuuluva Tuetun työllistymisen palvelu. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia työnantajilla on tuetun työllistymisen prosessin eri vaiheista ja yhteistyöstä työvalmentajan kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli saada sellaista tietoa, joka auttaa Tuetun työllistymisen palvelua kehittämään yhteistyötään työnantajien kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää sellaista työnantajaa, jotka olivat palkanneet viimeisen kahden vuoden aikana työsuhteeseen Tuetun työllistymisen palvelun asiakkaan. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella työnantajien tyytyväisyyteen vaikuttivat työntekijän ominaisuudet ja työyhteisöön integroituminen, positiivinen yrityskuva sekä tukitoimet. Haasteita työllistämiselle taas tuottivat byrokraattisten prosessien ai-heuttama lisätyö ja puuttuva tieto. Työnantajat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön työvalmentajan kanssa. Työvalmentajan rooli oli erilainen tuetun työllistymisen prosessin eri vaiheissa. Työllistymisen valmistelun vaiheessa työvalmentajan rooli oli toimia asiantuntijana rekrytoinnissa ja sopivien työtehtävien löytämisessä. Työnteon vaiheessa työvalmentaja toimi työntekijän tukena, taustatukena työnantajalle ja väliintulijana haastavissa tilanteissa. Jatkuvan tuen elementteinä nousivat esiin tavoitettavuus, luottamus ja jatkuvuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuetun työllistymisen menetelmä on työnantajien kokemuksen mukaan toimiva ja työvalmentajan asiantuntemus, jatkuva tuki ja yhteiskunnan rahalliset tuet voivat tehdä työllistämisestä työnantajille houkuttelevan. Suurimpana haasteena on tiedon puute yrityksissä. Työvalmentajan rooli on keskeinen siinä, miten tieto saadaan tavoittamaan työnantajat.
Asiasanat: tuettu työllistyminen, osatyökykyiset, työnantajat, laadullinen tutkimus
Rantala, Pauliina. Työnantajien kokemuksia tuetusta työllistymisestä ja yhteistyöstä työvalmentajan kanssa. Diak Helsinki, syksy 2016, 68 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tuettu työllistyminen on tukimenetelmä, jonka avulla vammaiset tai muuten osatyökykyiset henkilöt voivat työllistyä avoimille työmarkkinoille työvalmentajan tuen avulla. Opinnäytetyön yhteistyötaho oli Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveysviraston vammaispalveluihin kuuluva Tuetun työllistymisen palvelu. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia työnantajilla on tuetun työllistymisen prosessin eri vaiheista ja yhteistyöstä työvalmentajan kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli saada sellaista tietoa, joka auttaa Tuetun työllistymisen palvelua kehittämään yhteistyötään työnantajien kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää sellaista työnantajaa, jotka olivat palkanneet viimeisen kahden vuoden aikana työsuhteeseen Tuetun työllistymisen palvelun asiakkaan. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella työnantajien tyytyväisyyteen vaikuttivat työntekijän ominaisuudet ja työyhteisöön integroituminen, positiivinen yrityskuva sekä tukitoimet. Haasteita työllistämiselle taas tuottivat byrokraattisten prosessien ai-heuttama lisätyö ja puuttuva tieto. Työnantajat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön työvalmentajan kanssa. Työvalmentajan rooli oli erilainen tuetun työllistymisen prosessin eri vaiheissa. Työllistymisen valmistelun vaiheessa työvalmentajan rooli oli toimia asiantuntijana rekrytoinnissa ja sopivien työtehtävien löytämisessä. Työnteon vaiheessa työvalmentaja toimi työntekijän tukena, taustatukena työnantajalle ja väliintulijana haastavissa tilanteissa. Jatkuvan tuen elementteinä nousivat esiin tavoitettavuus, luottamus ja jatkuvuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuetun työllistymisen menetelmä on työnantajien kokemuksen mukaan toimiva ja työvalmentajan asiantuntemus, jatkuva tuki ja yhteiskunnan rahalliset tuet voivat tehdä työllistämisestä työnantajille houkuttelevan. Suurimpana haasteena on tiedon puute yrityksissä. Työvalmentajan rooli on keskeinen siinä, miten tieto saadaan tavoittamaan työnantajat.
Asiasanat: tuettu työllistyminen, osatyökykyiset, työnantajat, laadullinen tutkimus