Röntgenhoitajan työnkuva radiologisissa kuvantamis- ja isotooppitutkimuksissa sekä sädehoidossa
Malinen, Riikka; Kettunen, Henna-Riikka (2016)
Malinen, Riikka
Kettunen, Henna-Riikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517436
Tiivistelmä
Röntgenhoitaja (AMK) on laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, jonka koulutus kestää 3,5 vuotta, ja on laajuudeltaan 210 opintopistettä. Röntgenhoitaja toimii kliinisen radiografian ja lääketieteellisen säteilynkäytön asiantuntijana terveyskeskusten radiologisilla osastoilla, sairaaloiden radiologisilla osastoilla sekä isotooppi- ja sädehoito-osastoilla. Lisäksi röntgenhoitajat työskentelevät eläinklinikoilla, ympäristöterveydenhuollossa, ydinvoimaloissa, yksityisissä yrityksissä ja yhdistyksissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esite röntgenhoitajan työnkuvasta radiologisissa kuvantamis-, isotooppitutkimuksissa ja sädehoidossa röntgenhoitajakoulutuksesta kiinnostuneille. Esitteen tavoitteena on antaa tietoa röntgenhoitajiksi aikoville ja motivoida heitä hakeutumaan röntgenhoitajan koulutukseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa menetelmänä käytettiin projektityömenetelmää. Työn tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun Terveysala Kuopion yksikön Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma. Aiheesta etsittiin tietoa kirjallisuudesta ja eri tietokannoista sekä hyödynnettiin asiantuntijatietoa. Näiden tietojen pohjalta syntyi opinnäytetyöhön teoriaosa, johon pohjautuen luotiin tuotos eli esite. Yhteistyötä ohjaavan opettajan ja opponenttien kanssa tehtiin koko opinnäytetyöprosessin ajan. Palautetta työhön ja esitteeseen saatiin seminaareissa myös muilta opettajilta, opetuskoordinaattorilta ja röntgenhoitajaopiskelijoilta.
Esite tehtiin sähköiseen muotoon Savonia-ammattikorkeakoulun portaaliin kohtaan Hakijalle Röntgenhoitaja (AMK) päivätoteutus -osioon. Esite aukeaa erillisen linkin takaa. Esite toteutettiin AIDA-kaavaa käyttäen. AIDA tulee sanoista Attention eli huomio, Interest eli mielenkiinto, Desire eli halu ja Action eli toiminta. Kaava myötäilee ihmisen luontaisen omaksumisprosessin vaiheita. Esite tehtiin A4-kokoon ja sen pystyy tulostamanaan kaksipuoleisena. Esitteestä ilmenee röntgenhoitajan työskentelymahdollisuudet ja koulutus sekä röntgenhoitajan työnkuva kuvantamis- ja isotooppitutkimuksissa sekä sädehoidossa. Työnkuvaa käsiteltiin ohjaamisen ja hoitamisen, turvallisuudesta huolehtimisen sekä menetelmien hallinnan kautta. Lisäksi esitteessä määriteltiin röntgen-hoitaja käsitteenä. Esitteessä on Savonia-ammattikorkeakoulun sekä Päijät-Hämeen keskussairaalan logo yhteistyön merkiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esite röntgenhoitajan työnkuvasta radiologisissa kuvantamis-, isotooppitutkimuksissa ja sädehoidossa röntgenhoitajakoulutuksesta kiinnostuneille. Esitteen tavoitteena on antaa tietoa röntgenhoitajiksi aikoville ja motivoida heitä hakeutumaan röntgenhoitajan koulutukseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa menetelmänä käytettiin projektityömenetelmää. Työn tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun Terveysala Kuopion yksikön Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma. Aiheesta etsittiin tietoa kirjallisuudesta ja eri tietokannoista sekä hyödynnettiin asiantuntijatietoa. Näiden tietojen pohjalta syntyi opinnäytetyöhön teoriaosa, johon pohjautuen luotiin tuotos eli esite. Yhteistyötä ohjaavan opettajan ja opponenttien kanssa tehtiin koko opinnäytetyöprosessin ajan. Palautetta työhön ja esitteeseen saatiin seminaareissa myös muilta opettajilta, opetuskoordinaattorilta ja röntgenhoitajaopiskelijoilta.
Esite tehtiin sähköiseen muotoon Savonia-ammattikorkeakoulun portaaliin kohtaan Hakijalle Röntgenhoitaja (AMK) päivätoteutus -osioon. Esite aukeaa erillisen linkin takaa. Esite toteutettiin AIDA-kaavaa käyttäen. AIDA tulee sanoista Attention eli huomio, Interest eli mielenkiinto, Desire eli halu ja Action eli toiminta. Kaava myötäilee ihmisen luontaisen omaksumisprosessin vaiheita. Esite tehtiin A4-kokoon ja sen pystyy tulostamanaan kaksipuoleisena. Esitteestä ilmenee röntgenhoitajan työskentelymahdollisuudet ja koulutus sekä röntgenhoitajan työnkuva kuvantamis- ja isotooppitutkimuksissa sekä sädehoidossa. Työnkuvaa käsiteltiin ohjaamisen ja hoitamisen, turvallisuudesta huolehtimisen sekä menetelmien hallinnan kautta. Lisäksi esitteessä määriteltiin röntgen-hoitaja käsitteenä. Esitteessä on Savonia-ammattikorkeakoulun sekä Päijät-Hämeen keskussairaalan logo yhteistyön merkiksi.