VIIKON LEIRISTÄ PUOLEN VUODEN KOKONAISUUDEKSI : Olarin seurakunnan rippikoulutyön kehittämishanke
Heino, Juha-Pekka; Vääräniemi, Minna (2016)
Heino, Juha-Pekka
Vääräniemi, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517429
Tiivistelmä
Heino, Juha-Pekka & Vääräniemi, Minna. Viikon leiristä puolen vuoden kokonaisuudeksi. Olarin seurakunnan rippikoulutyön kehittämishanke. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2016, 165 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Olarin seurakunnan rippikoulutyöntekijöille aloitus-, seurakuntayhteys- ja päätösjaksoille valmis materiaali, jota työntekijä voi muokata omaan käyttöönsä parhaalla katsomallaan tavalla. Rippikoululaiselle luotiin mielekäs puolen vuoden rippikoulu, ja tähän pyrittiin kiinnittämällä huomiota erityisesti toiminnallisuuteen ja ryhmäyttämiseen.
Työtä varten kartoitettiin tietoa nuorista, rippikoulusta, Olarin seurakunnasta, ryhmäyttämisestä ja ryhmäturvallisuudesta, osallisuudesta, sosiaalisesta mediasta sekä monipuolisista opetusmenetelmistä. Kehittämishankkeen painopiste oli ryhmäyttämisessä ja ryhmäturvallisuudessa sekä monimuotoisessa pedagogiikassa.
Prosessi aloitettiin syksyllä 2014 tiedustelemalla Olarin seurakunnasta opinnäytetyöaihetta. Teoriaa kartoitettiin syksyllä 2015 ja materiaalin suunnittelu aloitettiin keväällä 2016, jolloin se pilotoitiin Olarin seurakunnan rippikouluissa. Työntekijöiltä kysyttiin palautetta sähköisen kyselyn kautta sekä suullisesti, ja tämän pohjalta materiaalia hiottiin. Tämän jälkeen työ luovutettiin Olarin seurakunnalle.
Materiaali suunniteltiin Olarin seurakunnan antamien raamien pohjalta. Materiaali sisälsi seitsemän tapaamiskertaa. Startissa tutustuttiin rippikouluryhmään leikkien ja pienryhmätehtävien avulla. Messuvalmistelu sisälsi messu- ja ehtoollisopetusta sekä messun valmistelua pienryhmissä. Messu-tapaamisessa nuoret avustivat ehtoollisjumalanpalveluksessa. Vlogissa nuori tutustui itsenäisesti Niittykappelin videoblogeihin ja kommentoi niitä rippikouluryhmän sosiaalisen median alustalla. Risteys- ja nuorisotyöhön tutustumisessa osallistuttiin Risteys-messuun ja tutustuttiin Olarin seurakunnan nuorisotyöhön toiminnallisella rastiradalla. Leiri-infossa pidettiin erilaisia ryhmäytysleikkejä ja Raamattu-oppitunti sekä vanhempien osuudessa esiteltiin työntekijät, isoset ja leirijakso. Leirimuistelu- ja konfirmaatioharjoituksissa muisteltiin mennyttä rippikoulua ja kerättiin palautetta nuorilta rippikoulujaksosta toiminnallisen rastiradan avulla.
Materiaali otettiin hyvin vastaan Olarin seurakunnassa. Lähes kaikki rippikoulutyöntekijät olivat käyttäneet joitain osia materiaalista. Erityisesti materiaali koettiin hyödylliseksi, jos työntekijällä ei ollut aiempaa kokemusta rippikoulutyöstä. Lisäksi toiminnalliset rastiradat olivat aktiivisessa käytössä Olarin kappelissa. Kehitettävät asiat olivat palautteen kerääminen rippikoulutyöntekijöiltä sekä moniammatillisen ulottuvuuden kehittäminen.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Olarin seurakunnan rippikoulutyöntekijöille aloitus-, seurakuntayhteys- ja päätösjaksoille valmis materiaali, jota työntekijä voi muokata omaan käyttöönsä parhaalla katsomallaan tavalla. Rippikoululaiselle luotiin mielekäs puolen vuoden rippikoulu, ja tähän pyrittiin kiinnittämällä huomiota erityisesti toiminnallisuuteen ja ryhmäyttämiseen.
Työtä varten kartoitettiin tietoa nuorista, rippikoulusta, Olarin seurakunnasta, ryhmäyttämisestä ja ryhmäturvallisuudesta, osallisuudesta, sosiaalisesta mediasta sekä monipuolisista opetusmenetelmistä. Kehittämishankkeen painopiste oli ryhmäyttämisessä ja ryhmäturvallisuudessa sekä monimuotoisessa pedagogiikassa.
Prosessi aloitettiin syksyllä 2014 tiedustelemalla Olarin seurakunnasta opinnäytetyöaihetta. Teoriaa kartoitettiin syksyllä 2015 ja materiaalin suunnittelu aloitettiin keväällä 2016, jolloin se pilotoitiin Olarin seurakunnan rippikouluissa. Työntekijöiltä kysyttiin palautetta sähköisen kyselyn kautta sekä suullisesti, ja tämän pohjalta materiaalia hiottiin. Tämän jälkeen työ luovutettiin Olarin seurakunnalle.
Materiaali suunniteltiin Olarin seurakunnan antamien raamien pohjalta. Materiaali sisälsi seitsemän tapaamiskertaa. Startissa tutustuttiin rippikouluryhmään leikkien ja pienryhmätehtävien avulla. Messuvalmistelu sisälsi messu- ja ehtoollisopetusta sekä messun valmistelua pienryhmissä. Messu-tapaamisessa nuoret avustivat ehtoollisjumalanpalveluksessa. Vlogissa nuori tutustui itsenäisesti Niittykappelin videoblogeihin ja kommentoi niitä rippikouluryhmän sosiaalisen median alustalla. Risteys- ja nuorisotyöhön tutustumisessa osallistuttiin Risteys-messuun ja tutustuttiin Olarin seurakunnan nuorisotyöhön toiminnallisella rastiradalla. Leiri-infossa pidettiin erilaisia ryhmäytysleikkejä ja Raamattu-oppitunti sekä vanhempien osuudessa esiteltiin työntekijät, isoset ja leirijakso. Leirimuistelu- ja konfirmaatioharjoituksissa muisteltiin mennyttä rippikoulua ja kerättiin palautetta nuorilta rippikoulujaksosta toiminnallisen rastiradan avulla.
Materiaali otettiin hyvin vastaan Olarin seurakunnassa. Lähes kaikki rippikoulutyöntekijät olivat käyttäneet joitain osia materiaalista. Erityisesti materiaali koettiin hyödylliseksi, jos työntekijällä ei ollut aiempaa kokemusta rippikoulutyöstä. Lisäksi toiminnalliset rastiradat olivat aktiivisessa käytössä Olarin kappelissa. Kehitettävät asiat olivat palautteen kerääminen rippikoulutyöntekijöiltä sekä moniammatillisen ulottuvuuden kehittäminen.