KASVATUSKUMPPANUUS LEIKKIPUISTON KERHOTOIMINNASSA : "Yhteistyötä lapsen etua ajaen"
Jaakkola, Kirsi (2016)
Jaakkola, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417361
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jaakkola, Kirsi. Kasvatuskumppanuus leikkitoiminnan kerhotoiminnassa ”Yhteistyötä lapsen etua ajaen.” Diak, syksy 2016, 73 s., 8 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää leikkipuistojen leikkitoiminnan kerhoissa, millaisena kerhoissa käyvien lasten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden ja minkälaista kasvatuskumppanuuden tulisi heidän mielestään olla. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaista kasvatuskumppanuusosaamista henkilökunnalla on. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi kasvatuskumppanuuden merkitys ja tarpeellisuus leikkipuistotoiminnassa.
Opinnäytetyö oli käytäntötutkimuksellinen kehittämistyö, jonka aineisto kerättiin kerholaisten vanhemmilta ja henkilökunnalta. Vanhemmilta tutkimusaineisto saatiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä. Henkilökunnalta tutkimusaineisto saatiin kolmesta ryhmähaastattelusta. Aineistot analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen mukaan vanhemmat ja ohjaajat määrittelivät kasvatuskumppanuuden yhteistyöksi, vuorovaikutukseksi ja tukemiseksi. Keskeisimpänä tuloksena ilmeni, että vanhempien ja ohjaajien mielestä lapsen etu on kasvatuskumppanuuden lähtökohta ja syy tehdä yhteistyötä. Tuloksista selvisi, että vanhempien tyytyväisyyteen kerhon kasvatuskumppanuuteen ja kerhoon kokonaisuudessaan vaikuttaa se, onko vanhemman kanssa keskusteltu lapsen kasvusta ja kehityksestä.
Johtopäätöksenä oli, että lisäämällä laadukasta keskustelua vanhempien kanssa lapsen kerhopäivästä ja lapsen toiminnasta kerhossa sekä lapsen kasvusta ja kehityksestä kasvatuskumppanuuden hengessä, vanhempien tyytyväisyys kerhon kasvatuskumppanuuteen ja kerhoon paranee. Toinen johtopäätös oli, että kerhotoiminnassa tarvitaan yhteisiä käytäntöjä ja sovittuja sääntöjä vanhemman kanssa tehtävälle yhteistyölle.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, osallisuus, varhaiskasvatus
Jaakkola, Kirsi. Kasvatuskumppanuus leikkitoiminnan kerhotoiminnassa ”Yhteistyötä lapsen etua ajaen.” Diak, syksy 2016, 73 s., 8 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää leikkipuistojen leikkitoiminnan kerhoissa, millaisena kerhoissa käyvien lasten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden ja minkälaista kasvatuskumppanuuden tulisi heidän mielestään olla. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaista kasvatuskumppanuusosaamista henkilökunnalla on. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi kasvatuskumppanuuden merkitys ja tarpeellisuus leikkipuistotoiminnassa.
Opinnäytetyö oli käytäntötutkimuksellinen kehittämistyö, jonka aineisto kerättiin kerholaisten vanhemmilta ja henkilökunnalta. Vanhemmilta tutkimusaineisto saatiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä. Henkilökunnalta tutkimusaineisto saatiin kolmesta ryhmähaastattelusta. Aineistot analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen mukaan vanhemmat ja ohjaajat määrittelivät kasvatuskumppanuuden yhteistyöksi, vuorovaikutukseksi ja tukemiseksi. Keskeisimpänä tuloksena ilmeni, että vanhempien ja ohjaajien mielestä lapsen etu on kasvatuskumppanuuden lähtökohta ja syy tehdä yhteistyötä. Tuloksista selvisi, että vanhempien tyytyväisyyteen kerhon kasvatuskumppanuuteen ja kerhoon kokonaisuudessaan vaikuttaa se, onko vanhemman kanssa keskusteltu lapsen kasvusta ja kehityksestä.
Johtopäätöksenä oli, että lisäämällä laadukasta keskustelua vanhempien kanssa lapsen kerhopäivästä ja lapsen toiminnasta kerhossa sekä lapsen kasvusta ja kehityksestä kasvatuskumppanuuden hengessä, vanhempien tyytyväisyys kerhon kasvatuskumppanuuteen ja kerhoon paranee. Toinen johtopäätös oli, että kerhotoiminnassa tarvitaan yhteisiä käytäntöjä ja sovittuja sääntöjä vanhemman kanssa tehtävälle yhteistyölle.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, osallisuus, varhaiskasvatus