Kestävän matkailun koulutushanke
Ketola, Sanna (2016)
Ketola, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja kerätä tietoa kestävän matkailun koulutushankkeeseen (Sustainable Manager in Tourism Sector) soveltuvista Suomessa toimivista matkailualan yrityksistä. Soveltuvuutta arvioitiin kolmesta näkökulmasta: kestävä kehitys ympäristöasioissa ja liiketoiminnassa, digitaalisen ja sosiaalisen median hyödyntäminen osana markkinointia sekä kulttuurillisen ja sosiaalisen vastuun kantaminen. Kun oli löydetty useita sopivia yrityksiä, niistä valittiin kolme, joista laadittiin case-esitykset. Case-esitykset ovat osa hankkeen koulutustarjontaa ja ne julkaistaan myös verkkosivuilla.
Opinnäytetyössä kerrotaan, mistä projektissa on kyse, mitä projekti pitää sisällään ja mitkä ovat projektin vaiheet. Tämän jälkeen esitellään Sustainable Manager in Tourism Sector -koulutusprojekti; mitkä ovat projektin tavoitteet, sisältö, aikataulu ja projektiryhmän kokoonpano.
Opinnäytetyössä kerrotaan opinnäytetyön laatijan roolista projektissa. Tässä osiossa keskitytään tiedon keräämiseen ja koostamiseen projektiin soveltuvien yritysten osalta, kun kriteereinä toimivat aiemmin mainitut seikat. Kriteereitä sovellettiin matkailualan näkökulmasta. Työn tässä osiossa perehdytään varsinkin digitaalisen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen matkailumarkkinoinnissa.
Työn tuloksena saatiin muodostettua kuvaus projektin hallinnasta ja siitä, mitä asioita harkita vastaavanlaisessa projektissa. Työstä on hyötyä niille, jotka haluavat saada tietoa projektin hallinnan eri osa-alueista. Luettuaan tämän työn lukija tietää, mitä odottaa kehitysprojektilta ja kykenee hyödyntämään tietoja vastaavanlaisissa projekteissa.
Opinnäytetyössä kerrotaan, mistä projektissa on kyse, mitä projekti pitää sisällään ja mitkä ovat projektin vaiheet. Tämän jälkeen esitellään Sustainable Manager in Tourism Sector -koulutusprojekti; mitkä ovat projektin tavoitteet, sisältö, aikataulu ja projektiryhmän kokoonpano.
Opinnäytetyössä kerrotaan opinnäytetyön laatijan roolista projektissa. Tässä osiossa keskitytään tiedon keräämiseen ja koostamiseen projektiin soveltuvien yritysten osalta, kun kriteereinä toimivat aiemmin mainitut seikat. Kriteereitä sovellettiin matkailualan näkökulmasta. Työn tässä osiossa perehdytään varsinkin digitaalisen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen matkailumarkkinoinnissa.
Työn tuloksena saatiin muodostettua kuvaus projektin hallinnasta ja siitä, mitä asioita harkita vastaavanlaisessa projektissa. Työstä on hyötyä niille, jotka haluavat saada tietoa projektin hallinnan eri osa-alueista. Luettuaan tämän työn lukija tietää, mitä odottaa kehitysprojektilta ja kykenee hyödyntämään tietoja vastaavanlaisissa projekteissa.