Työllisyyspoliittisen TyöPolku-hankkeen asiakaspalautteen kehittäminen
Nurmi, Eini (2016)
Nurmi, Eini
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417300
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Hämeen Setlementti ry:n työllisyyspoliittisen TyöPolku-hankkeen asiakaspalautteen kehittämistä. TyöPolku käynnistyi ensimmäisen kerran vuonna 2014 Hämeenlinnassa ja vuoden 2016 alussa hanke laajeni Lahteen. Hanke työllistää projektipäällikön, vastaavan työhönvalmentajan ja kaksi työhönvalmentajaa. Hankkeen rahoitus tulee TE-palveluilta ja Lahden ja Hämeenlinnan kaupungeilta. Rahoittajat edellyttävät hankkeelta asiakaspalautteen keräämistä vuosittain.
Hanke on suunnattu maahanmuuttajataustaisille TE-toimiston työttömille työnhakijoille. Asiakasohjaus hankkeen piiriin tapahtuu pääosin TE-toimiston asiantuntijoiden toimesta. Hankkeessa asiakkaita ohjataan yksilöllisesti kohti työelämää palvelutarvelähtöisesti. Suurelle osalle tämä ensimmäinen askel on tuettu työkokeilu.
Tarve opinnäytetyölle lähti hankkeen työhönvalmentajien toiveesta saada asiakkailta kehittämisideoita palvelun jatkokehittämiseen. Opinnäytetyöprosessi alkoi keskusteluilla hankkeen työhönvalmentajien kanssa siitä, minkälaisiin asioihin liittyen he kaipaavat asiakkailta palautetta. Palautteen keräämiseen valikoitui kokeiltavaksi kaksi menetelmää: teemahaastattelu ja palautelomake.
TyöPolku-hankkeen merkitys asiakkaalle korostui etenkin teemahaastatteluissa. Kolmessa haastattelussa selvitettiin, miten asiakas kokee TyöPolun asiakasprosessin, työhönvalmentajan tuen eri vaiheissa ja hankkeen hyödyllisyyden oman työllistymisen kannalta.Teemahaastatteluissa selvisi, että TyöPolussa tärkeintä on työhönvalmentajan jatkuva tuki asiakkaan työllistymisprosessin aikana.
Palautelomakkeita ehti kertyä vähän ja palaute niissä oli pelkästään positiivista. Palautelomakkeiden tietoa on vaikea soveltaa hankkeen kehittämisessä, mutta asiakkailta saatiin hyviä kehittämisehdotuksia palautelomakkeeseen liittyen. Palautejärjestelmän avulla asiakkaalle annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja järjestelmää kehittämällä TyöPolku voi jatkossa pysyä hyvässä muutosvalmiudessa muuttuvassa yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön ammatillisuus painottuu TyöPolun kaltaisten hankkeiden merkityksellisyyteen yksilöiden näkökulmasta ja niiden ohjaukseen, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa.. Maahanmuuttajat ovat edelleen hankalammin työllistyviä kuin kantasuomalaiset ja heiltä vaaditaan työmarkkinoilla suomalaiseen työelämään sopeutumista ja riittävää kielitaitoa. Muuttuvassa yhteiskunnassa yhteisöpedagogien osaaminen on tärkeää myös työmarkkinoilla ja sinne pyrkivien mahdollisuuksien edistämisessä.
Hanke on suunnattu maahanmuuttajataustaisille TE-toimiston työttömille työnhakijoille. Asiakasohjaus hankkeen piiriin tapahtuu pääosin TE-toimiston asiantuntijoiden toimesta. Hankkeessa asiakkaita ohjataan yksilöllisesti kohti työelämää palvelutarvelähtöisesti. Suurelle osalle tämä ensimmäinen askel on tuettu työkokeilu.
Tarve opinnäytetyölle lähti hankkeen työhönvalmentajien toiveesta saada asiakkailta kehittämisideoita palvelun jatkokehittämiseen. Opinnäytetyöprosessi alkoi keskusteluilla hankkeen työhönvalmentajien kanssa siitä, minkälaisiin asioihin liittyen he kaipaavat asiakkailta palautetta. Palautteen keräämiseen valikoitui kokeiltavaksi kaksi menetelmää: teemahaastattelu ja palautelomake.
TyöPolku-hankkeen merkitys asiakkaalle korostui etenkin teemahaastatteluissa. Kolmessa haastattelussa selvitettiin, miten asiakas kokee TyöPolun asiakasprosessin, työhönvalmentajan tuen eri vaiheissa ja hankkeen hyödyllisyyden oman työllistymisen kannalta.Teemahaastatteluissa selvisi, että TyöPolussa tärkeintä on työhönvalmentajan jatkuva tuki asiakkaan työllistymisprosessin aikana.
Palautelomakkeita ehti kertyä vähän ja palaute niissä oli pelkästään positiivista. Palautelomakkeiden tietoa on vaikea soveltaa hankkeen kehittämisessä, mutta asiakkailta saatiin hyviä kehittämisehdotuksia palautelomakkeeseen liittyen. Palautejärjestelmän avulla asiakkaalle annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja järjestelmää kehittämällä TyöPolku voi jatkossa pysyä hyvässä muutosvalmiudessa muuttuvassa yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön ammatillisuus painottuu TyöPolun kaltaisten hankkeiden merkityksellisyyteen yksilöiden näkökulmasta ja niiden ohjaukseen, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa.. Maahanmuuttajat ovat edelleen hankalammin työllistyviä kuin kantasuomalaiset ja heiltä vaaditaan työmarkkinoilla suomalaiseen työelämään sopeutumista ja riittävää kielitaitoa. Muuttuvassa yhteiskunnassa yhteisöpedagogien osaaminen on tärkeää myös työmarkkinoilla ja sinne pyrkivien mahdollisuuksien edistämisessä.