Chopinin vaikutus Lisztin Transsendenttisissa etydeissä
Kortelahti, Tuomas (2016)
Kortelahti, Tuomas
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417268
Tiivistelmä
Romantiikan aikakausi oli pianomusiikin kultakautta, jonka kaksi tärkeintä hahmoa ja pianovirtuoosia olivat Liszt ja Chopin. Kumpikin heistä sävelsi vallankumouksellisia etydejä mullistaen omalta osaltaan merkittävästi soittotekniikkaa ja määritellen koko etydin käsitteen pitkälti uusiksi; vaativien virtuoositekniikkaharjoitusten lisäksi heidän etydinsä ovat myös kokolailla musiikillisesti mielenkiintoisia ja hienoja teoksia, joita soitetaan yhä laajalti konserteissa – etenkin Chopinin etydejä.
Liszt ja Chopin syntyivät vain vuoden päästä toisistaan ja olivat elämässään paljon tekemisissä toistensa kanssa. Liszt arvosti kovasti Chopinin etydejä ja esitti niitä konserteissaan. Hän alkoi työstämään Transsendenttisten etydiensä toista versiota samoihin aikoihin kuin Chopin julkaisi toiset kaksitoista etydiään op. 25. On selvää, että ainakin Liszt on saanut vaikutteita Chopinilta, joten on mielenkiintoista verrata näiden kahden säveltäjän etydejä keskenään.
Tässä työssä tarkastelen Lisztin kahtatoista Transsendenttista etydiä etsien niistä mahdollisia samankaltaisuuksia Chopinin etydeistä op. 10 ja 25. Tarkasteluni kohdistuu paljolti soittotekniseen puoleen ts. pohdin, millaisia teknisiä ongelmia niissä on verrattuna Chopinin etydeihin. Käsittelen kuitenkin myös jonkin verran niiden musiikillista materiaalia. Työni sisältää lisäksi musiikillisen analyysin yhdennestätoista etydistä Harmonies du soir, joka on niistä selvästi taiteellisin. Pyrin sillä tuomaan esiin teoksen poikkeavuutta etydin klassisesta määritelmästä sekä sen vallankumouksellisuutta sävellysajankohtanaan.
Työni aluksi teen lyhyen katsauksen etydin historiaan sekä Lisztin ja Chopinin elämään. Kuvaan siinä myös Transsendenttisten etydien kolmivaiheista sävellysprosessia. Etydien tarkasteluosiosta käy ilmi, että vaikka Lisztin etydit ovat luonteeltaan melko erilaisia kuin Chopinin, niihin sisältyy silti paikoittain mielenkiintoisia yhteneväisyyksiä Chopinin etydeihin.
Liszt ja Chopin syntyivät vain vuoden päästä toisistaan ja olivat elämässään paljon tekemisissä toistensa kanssa. Liszt arvosti kovasti Chopinin etydejä ja esitti niitä konserteissaan. Hän alkoi työstämään Transsendenttisten etydiensä toista versiota samoihin aikoihin kuin Chopin julkaisi toiset kaksitoista etydiään op. 25. On selvää, että ainakin Liszt on saanut vaikutteita Chopinilta, joten on mielenkiintoista verrata näiden kahden säveltäjän etydejä keskenään.
Tässä työssä tarkastelen Lisztin kahtatoista Transsendenttista etydiä etsien niistä mahdollisia samankaltaisuuksia Chopinin etydeistä op. 10 ja 25. Tarkasteluni kohdistuu paljolti soittotekniseen puoleen ts. pohdin, millaisia teknisiä ongelmia niissä on verrattuna Chopinin etydeihin. Käsittelen kuitenkin myös jonkin verran niiden musiikillista materiaalia. Työni sisältää lisäksi musiikillisen analyysin yhdennestätoista etydistä Harmonies du soir, joka on niistä selvästi taiteellisin. Pyrin sillä tuomaan esiin teoksen poikkeavuutta etydin klassisesta määritelmästä sekä sen vallankumouksellisuutta sävellysajankohtanaan.
Työni aluksi teen lyhyen katsauksen etydin historiaan sekä Lisztin ja Chopinin elämään. Kuvaan siinä myös Transsendenttisten etydien kolmivaiheista sävellysprosessia. Etydien tarkasteluosiosta käy ilmi, että vaikka Lisztin etydit ovat luonteeltaan melko erilaisia kuin Chopinin, niihin sisältyy silti paikoittain mielenkiintoisia yhteneväisyyksiä Chopinin etydeihin.