Pedagoginen johtajuus Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa : -Jaetun johtajuuden myötä näkyvämmäksi?
Markkanen, Taina; Teräväinen, Suvi (2016)
Markkanen, Taina
Teräväinen, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417264
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen johtajuuteen olennaisena osana liittyy pedagoginen johtaminen ja pedagoginen perustehtävä. Laadukas pedagogiikka tarvitsee toteutuakseen pedagogista johtajuutta. Pedagoginen johtajuus sisältää suuren osan koko varhaiskasvatuksen kehittämistyöstä, sillä se on perustehtävän kehittämistä, henkilöstön osaamisesta ja hyvinvoinnista huolehtimista sekä hallinnoimista pedagogisella otteella. Aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että se on käsitteenä vaikea määritellä ja tarkoittaa eri toimijoille hieman eri asioita.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää pedagogisen johtajuuden käsitettä ja toteutumista Kouvolan varhaiskasvatuksen päiväkodeissa palvelualueen esimiesten, päiväkodin johtajien, lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkökulmasta. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös siihen, onko jaetun johtajuuden koulutuksella ollut vaikutusta päiväkotien pedagogiseen johtajuuteen ja sen toteutumiseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sitä varten haastateltiin kolmea palvelualueen esimiestä ja yhdeksää päiväkodin johtajaa. Lisäksi teimme kyselylomakkeen haastatteluun osallistuneiden päiväkodinjohtajien alaisuudessa työskenteleville lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille.
Tutkimuksen mukaan pedagoginen johtajuus Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa on hyvin laaja käsite ja se tarkoittaa eri toimijoille eri asioita. Suurin osa vastaajista koki päiväkodinjohtajan vastaavan yksikkönsä kokonaisuudesta ja pedagogisista linjauksista, mutta vastuuta toteuttamisesta kantaa heidän mukaansa jokainen työntekijä omalla toiminnallaan.
Tutkimuksen perusteella pedagogisen johtajuuden käsite vaatii vielä selkiyttämistä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa kaikkien toimijoiden näkökulmasta. Erityisesti päiväkodin johtajat kaipasivat pedagogiselle johtajuudelle nykyistä selkeämpää määritelmää. Jaettu johtajuus tuki vastaajien mielestä pedagogista johtajuutta, ja he korostivat johtotiimin merkitystä kehittämistyön suunnannäyttäjänä ja jalkauttajana.
Tutkimuksen myötä nousee esille, että Kouvolan varhaiskasvatuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota työyhteisötasolla tapahtuvaan yhteistyöhön eri yksiköiden välillä sekä arjen erilaisiin keskusteluihin yksikkö- ja johtajuustasolla.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää pedagogisen johtajuuden käsitettä ja toteutumista Kouvolan varhaiskasvatuksen päiväkodeissa palvelualueen esimiesten, päiväkodin johtajien, lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkökulmasta. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös siihen, onko jaetun johtajuuden koulutuksella ollut vaikutusta päiväkotien pedagogiseen johtajuuteen ja sen toteutumiseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sitä varten haastateltiin kolmea palvelualueen esimiestä ja yhdeksää päiväkodin johtajaa. Lisäksi teimme kyselylomakkeen haastatteluun osallistuneiden päiväkodinjohtajien alaisuudessa työskenteleville lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille.
Tutkimuksen mukaan pedagoginen johtajuus Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa on hyvin laaja käsite ja se tarkoittaa eri toimijoille eri asioita. Suurin osa vastaajista koki päiväkodinjohtajan vastaavan yksikkönsä kokonaisuudesta ja pedagogisista linjauksista, mutta vastuuta toteuttamisesta kantaa heidän mukaansa jokainen työntekijä omalla toiminnallaan.
Tutkimuksen perusteella pedagogisen johtajuuden käsite vaatii vielä selkiyttämistä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa kaikkien toimijoiden näkökulmasta. Erityisesti päiväkodin johtajat kaipasivat pedagogiselle johtajuudelle nykyistä selkeämpää määritelmää. Jaettu johtajuus tuki vastaajien mielestä pedagogista johtajuutta, ja he korostivat johtotiimin merkitystä kehittämistyön suunnannäyttäjänä ja jalkauttajana.
Tutkimuksen myötä nousee esille, että Kouvolan varhaiskasvatuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota työyhteisötasolla tapahtuvaan yhteistyöhön eri yksiköiden välillä sekä arjen erilaisiin keskusteluihin yksikkö- ja johtajuustasolla.