Luonnon vaikutus lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen erityispedagogiikan näkökulmasta
Rantala, Nina (2016)
Rantala, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka luontolähtöiset menetelmät tukevat erityislasten ja -nuorten kasvua ja kehitystä, miten luontolähtöiset menetelmät edistävät erityislasten ja -nuorten terveyttä ja hyvinvointia sekä miten luonto toimii erityislasten ja -nuorten oppimisympäristönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa luontolähtöisten menetelmien hyödyllisyydestä erityislapsille ja -nuorille Forssan seudulla. Opinnäytetyö kuuluu osaksi Forssan seudun Green Care -klusterihanketta, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten luontolähtöiseen toimintaan keskittyvän klusterin perustaminen ja tämän toiminnan käynnistäminen.
Teoriaosuudessa perehdyttiin Green Care Finland ry:n toimintaan ja luontolähtöisiin menetelmiin, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutuksiin, kouluikäisen ja nuoren normaaliin kasvuun ja kehitykseen, kehityshäiriöihin, terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä erityispedagogiikkaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, teemahaastattelemalla kuutta Tölön koulun erityisopettajaa.
Koulussa tapahtuvan luontolähtöisen toiminnan avulla voidaan tukea erityislasten ja -nuorten kasvua ja kehitystä sekä edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti. Luonto toimii erityislasten ja -nuorten oppimisympäristönä, mutta luonto-opetuksen toteuttamiseen liittyy useita haasteita, kuten talouskysymykset ja organisoinnin vaikeudet. Opinnäytetyön tulokset ovat merkittäviä, koska luontolähtöisillä menetelmillä voidaan tukea erityislasten ja -nuorten kasvua ja kehitystä sekä kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Tuloksia voidaan soveltaa kotona, kouluissa ja muilla sektoreilla.
Teoriaosuudessa perehdyttiin Green Care Finland ry:n toimintaan ja luontolähtöisiin menetelmiin, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutuksiin, kouluikäisen ja nuoren normaaliin kasvuun ja kehitykseen, kehityshäiriöihin, terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä erityispedagogiikkaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, teemahaastattelemalla kuutta Tölön koulun erityisopettajaa.
Koulussa tapahtuvan luontolähtöisen toiminnan avulla voidaan tukea erityislasten ja -nuorten kasvua ja kehitystä sekä edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti. Luonto toimii erityislasten ja -nuorten oppimisympäristönä, mutta luonto-opetuksen toteuttamiseen liittyy useita haasteita, kuten talouskysymykset ja organisoinnin vaikeudet. Opinnäytetyön tulokset ovat merkittäviä, koska luontolähtöisillä menetelmillä voidaan tukea erityislasten ja -nuorten kasvua ja kehitystä sekä kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Tuloksia voidaan soveltaa kotona, kouluissa ja muilla sektoreilla.