Akkulaboratorio
Ekman, Tom (2016)
Ekman, Tom
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417205
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty alustavana kokonaisvaltaisena suunnitelmana tulevaa mahdollista Metropolia AMK:n akkujen testauslaboratoriota varten. Laboratoriossa tultaisiin tekemään ISO 12405 -standardisarjan mukaisia testejä, joita tässä työssä tarkastellaan. Työssä on huomioitu mahdollisimman laajasti kaikki testaukseen liittyvät asiat akkujen materiaaleista ja rakenteesta lähtien, sähköisen ja mekaanisen puolen suunnittelun kannalta ja selvitetty kustannukset ensimmäiselle viidelle toimintavuodelle.
Työn alussa kuvataan, millaisia akkuja aiotaan testata, jotta saadaan käsitys siitä, millainen testauslaitteiston tulee olla. Teoriaan kuuluu sekä akkujen materiaalien selvitys, että erilaisten kennojen rakenteelliset erot. Kun nämä asiat tunnetaan, osataan toimia turvallisesti sellaisten laitteiden kanssa, jotka kykenevät luovuttamaan suuria virtoja. Teoria osuudessa selvitetään myös, mitkä tahot hyötyvät ja miten akkulaboratorion olemassaolosta.
Suunnitelmaosuudessa pohditaan, millaista laitteistoa laboratorioon tarvitaan ja tarkastellaan eri vaihtoehtoja ratkaisuiksi. Suunnittelu on jaettu sähköisen ja mekaanisen puolen vaatimusten selvittämiseen, jotta saavutettaisiin turvallinen ja standardien mukainen testiympäristö.
Lopulta esitetään laskelma, paljonko koko laboratorion rakentaminen ja ylläpito tulee maksamaan. Kulut on pyritty laskemaan mahdollisimman tarkasti, mutta riittävästi yläkanttiin, jotta vältytään budjetin ylityksiltä.
Tämän insinöörityön on tarkoitus olla pohjustus useammalle kyseiseen akkujen testauslaboratorioon liittyvälle insinöörityölle, joista jokainen keskittyy omiin osa-alueisiinsa.
Työn alussa kuvataan, millaisia akkuja aiotaan testata, jotta saadaan käsitys siitä, millainen testauslaitteiston tulee olla. Teoriaan kuuluu sekä akkujen materiaalien selvitys, että erilaisten kennojen rakenteelliset erot. Kun nämä asiat tunnetaan, osataan toimia turvallisesti sellaisten laitteiden kanssa, jotka kykenevät luovuttamaan suuria virtoja. Teoria osuudessa selvitetään myös, mitkä tahot hyötyvät ja miten akkulaboratorion olemassaolosta.
Suunnitelmaosuudessa pohditaan, millaista laitteistoa laboratorioon tarvitaan ja tarkastellaan eri vaihtoehtoja ratkaisuiksi. Suunnittelu on jaettu sähköisen ja mekaanisen puolen vaatimusten selvittämiseen, jotta saavutettaisiin turvallinen ja standardien mukainen testiympäristö.
Lopulta esitetään laskelma, paljonko koko laboratorion rakentaminen ja ylläpito tulee maksamaan. Kulut on pyritty laskemaan mahdollisimman tarkasti, mutta riittävästi yläkanttiin, jotta vältytään budjetin ylityksiltä.
Tämän insinöörityön on tarkoitus olla pohjustus useammalle kyseiseen akkujen testauslaboratorioon liittyvälle insinöörityölle, joista jokainen keskittyy omiin osa-alueisiinsa.