Lapsilähtöisyys lapsen näkökulmasta tarkasteltuna päiväkodissa : "Tehtäisiin iso raketti ja siellä vois sitten leikkiä"
Salomaa, Katri (2016)
Salomaa, Katri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417182
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Salomaa, Katri. Lapsilähtöisyys lapsen näkökulmasta tarkasteltuna päiväkodissa.
Syksy 2016, 40 s, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK) ja LTO:n virkakelpoisuus.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin lapsilähtöisyyttä lapsen näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää, mitä asioita valitusta teemasta tulee esiin lasten kertomana. Työn tekemisen lähtökohtana oli lapsille merkityksellisten asioiden kartoittaminen sekä lasten osallistaminen tuomalla heidän omaa ääntänsä kuuluviin.
Tutkimusaineiston hankintamenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu.Aineisto koostuu kuuden esikouluryhmään kuuluvan lapsen haastatteluista. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin sanatarkasti. Tutkimusote on kvalitatiivinen, ja hankittua aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksella saatiin monipuolista tietoa lapsilähtöisyydestä leikkiin, vuorovaikutukseen, esikouluopetuksen tuokioihin ja muuhun päiväkodin toimintaan liittyen. Leikki ja lasten väliset vuorovaikutussuhteet osoittautuivat merkityksellisimmiksi asioiksi tarkasteltaessa lapsilähtöisyyttä lasten näkökulmasta.
Kuka tahansa varhaiskasvatuksen alalla työskentelevä tai lapsilähtöisyydestä kiinnostunut voi saada tästä opinnäytteestä hyödyllistä tietoa työskentelynsä tueksi. Aihetta voisi tutkia laajemmin käyttämällä havainnointia aineistonhankintamenetelmänä haastatteluiden ohella sekä laajentamalla aihesisältöjä.
Salomaa, Katri. Lapsilähtöisyys lapsen näkökulmasta tarkasteltuna päiväkodissa.
Syksy 2016, 40 s, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK) ja LTO:n virkakelpoisuus.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin lapsilähtöisyyttä lapsen näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää, mitä asioita valitusta teemasta tulee esiin lasten kertomana. Työn tekemisen lähtökohtana oli lapsille merkityksellisten asioiden kartoittaminen sekä lasten osallistaminen tuomalla heidän omaa ääntänsä kuuluviin.
Tutkimusaineiston hankintamenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu.Aineisto koostuu kuuden esikouluryhmään kuuluvan lapsen haastatteluista. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin sanatarkasti. Tutkimusote on kvalitatiivinen, ja hankittua aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksella saatiin monipuolista tietoa lapsilähtöisyydestä leikkiin, vuorovaikutukseen, esikouluopetuksen tuokioihin ja muuhun päiväkodin toimintaan liittyen. Leikki ja lasten väliset vuorovaikutussuhteet osoittautuivat merkityksellisimmiksi asioiksi tarkasteltaessa lapsilähtöisyyttä lasten näkökulmasta.
Kuka tahansa varhaiskasvatuksen alalla työskentelevä tai lapsilähtöisyydestä kiinnostunut voi saada tästä opinnäytteestä hyödyllistä tietoa työskentelynsä tueksi. Aihetta voisi tutkia laajemmin käyttämällä havainnointia aineistonhankintamenetelmänä haastatteluiden ohella sekä laajentamalla aihesisältöjä.