Thain kieli ja aikuinen oppija
Vihavainen, Raakel (2016)
Vihavainen, Raakel
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417134
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vihavainen Raakel. Thain kieli ja aikuinen oppija. Diak, Helsinki, syksy 2016, 62s. 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Asioimistulkkauksen koulutus, Tulkki (AMK)
Thaimaassa HuaHinin Seudun Suomalaiset ry ilmaisi aikuiselle oppijalle suunnatun thainkielisen oppimateriaalin tarpeellisuuden keväällä 2015. Sovittiin, että ryhdytään toteuttamaan projektia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä erilaisiin oppimisteorioihin aikuisen oppijan kannalta. Tästä syystä tutustuttiin myös olemassa oleviin thain oppikirjoihin. Tarkoituksena oli löytää sellaisia teorioita ja näkemyksiä, joiden pohjalle voisi rakentaa thain kielen oppimateriaalin suomalaiselle aikuiselle oppijalle.
Tietopohjaa varten etsittiin ja luettiin laajalti erilaisia oppimisteorioita aikuisen oppijan kannalta käsitteleviä kirjoja. Samaan aikaan vertailtiin useampia eri kielisiä thain kielen oppikirjoja. Useimmat näistä olivat englanninkielisiä, koska suomenkielisiä ei ole. Opinnäytetyötä varten tutkittiin erilaisia käytössä olevia foneettisia kirjoitusmalleja. Keväällä 2016 tehtiin yhteistyössä HuaHinin Seudun Suomalaiset ry:n kielenopiskeluryhmän kanssa lukutesti, jossa luettiin ja äänitettiin teksti, joka oli kirjoitettu neljällä erilaisella foneettisella merkintäjärjestelmällä. Näin etsittiin parasta mahdollista suomalaiselle aikuiselle oppijalle sopivaa foneettista kirjoitusmallia. Nämä erilaiset foneettiset mallit oli poimittu olemassa olevista thain kielen sana- ja oppikirjoista.
Useimmat luetut oppimisteoriat selittivät joltain näkökulmalta aikuisten oppimista. Kaikesta luetusta materiaalista käyttökelpoisimmiksi nousivat konstruktivistinen oppimisteoria ja opittavan materiaalin elaborointi. Aikaisemmin hankittujen tietojen, taitojen ja elämänkokemuksen huomattiin olevan tärkeitä ja hyödyllisiä ominaisuuksia. Uusien asioiden oppimisen ja erityisesti niiden muistamisen todettiin helpottuvan, kun ne pystyttiin liittämään oppijan aikaisempaan tietoon ja kokemukseen.
Asiasanat: Thain kieli, kielen oppiminen, aikuisopiskelu, oppimisprosessi, fonetiikka
Vihavainen Raakel. Thain kieli ja aikuinen oppija. Diak, Helsinki, syksy 2016, 62s. 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Asioimistulkkauksen koulutus, Tulkki (AMK)
Thaimaassa HuaHinin Seudun Suomalaiset ry ilmaisi aikuiselle oppijalle suunnatun thainkielisen oppimateriaalin tarpeellisuuden keväällä 2015. Sovittiin, että ryhdytään toteuttamaan projektia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä erilaisiin oppimisteorioihin aikuisen oppijan kannalta. Tästä syystä tutustuttiin myös olemassa oleviin thain oppikirjoihin. Tarkoituksena oli löytää sellaisia teorioita ja näkemyksiä, joiden pohjalle voisi rakentaa thain kielen oppimateriaalin suomalaiselle aikuiselle oppijalle.
Tietopohjaa varten etsittiin ja luettiin laajalti erilaisia oppimisteorioita aikuisen oppijan kannalta käsitteleviä kirjoja. Samaan aikaan vertailtiin useampia eri kielisiä thain kielen oppikirjoja. Useimmat näistä olivat englanninkielisiä, koska suomenkielisiä ei ole. Opinnäytetyötä varten tutkittiin erilaisia käytössä olevia foneettisia kirjoitusmalleja. Keväällä 2016 tehtiin yhteistyössä HuaHinin Seudun Suomalaiset ry:n kielenopiskeluryhmän kanssa lukutesti, jossa luettiin ja äänitettiin teksti, joka oli kirjoitettu neljällä erilaisella foneettisella merkintäjärjestelmällä. Näin etsittiin parasta mahdollista suomalaiselle aikuiselle oppijalle sopivaa foneettista kirjoitusmallia. Nämä erilaiset foneettiset mallit oli poimittu olemassa olevista thain kielen sana- ja oppikirjoista.
Useimmat luetut oppimisteoriat selittivät joltain näkökulmalta aikuisten oppimista. Kaikesta luetusta materiaalista käyttökelpoisimmiksi nousivat konstruktivistinen oppimisteoria ja opittavan materiaalin elaborointi. Aikaisemmin hankittujen tietojen, taitojen ja elämänkokemuksen huomattiin olevan tärkeitä ja hyödyllisiä ominaisuuksia. Uusien asioiden oppimisen ja erityisesti niiden muistamisen todettiin helpottuvan, kun ne pystyttiin liittämään oppijan aikaisempaan tietoon ja kokemukseen.
Asiasanat: Thain kieli, kielen oppiminen, aikuisopiskelu, oppimisprosessi, fonetiikka