”Mielekäs, turvallinen työympäristö luo ja tuo motivoituneita hoitajia” – Kyselytutkimus sairaanhoitajille
Tuomainen, Sirja; Immonen, Marianna (2016)
Tuomainen, Sirja
Immonen, Marianna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417111
Tiivistelmä
Oppimisympäristö koostuu monista eri tekijöistä ja sitä voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta. Kliinisten taitojen opiskelulla on merkittävä osuus käytännönläheisissä terveydenhuollon ammateissa. Taitojen oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti terveydenhuollon eri työyhteisöissä. Harjoittelun oppimisympäristöllä on merkitystä siihen, kuinka opiskelija kokee onnistuneensa harjoittelussaan. Opiskelijan ohjaaminen harjoittelussa on opiskelijan oppimisen ja ammatillisen kasvun tukemista.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisena Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän Ylä-Savon osasto 1:n sairaanhoitajat näkevät oppimisympäristönsä ja sen merkityksen ohjaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, jota sairaanhoitajat voivat hyödyntää ohjatessaan opiskelijoita, mahdollistaen opiskelijalle parhaan mahdollisen ammattitaitoa edistävän harjoittelun kokemuksen.
Opinnäytetyön internet-kyselyyn vastasi kymmenen sairaanhoitajaa, jotka työskentelevät Ylä-Savon osasto 1:llä. Kyselyn vastaajat olivat ennakkoon valittu joukko. Kysely toteutettiin Webropol® - kyselyohjelmalla. Kysely sisälsi kuusi avointa kysymystä, joissa käsiteltiin oppimisympäristöä ja sen merkitystä ohjaamisessa. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tutkimuksen vastaajien näkemykset oppimisympäristöstä jakoivat mielipiteitä niin positiiviseen kuin rakentavaan suuntaan. Vastauksista nousi esille, että ohjaajan on tunnettava ja hallittava osastonsa tilat, jotta ohjaaminen voitaisiin kokea helpompana. Opiskelijalla on mahdollisuus oppia hoitotyön eettisiä periaatteita ja arvoja harjoittelussaan. Vastaajien mukaan akuuttivuodeosastolla on sekä haasteita että mahdollisuuksia opiskelijan ohjaamiseen ja oppimiseen. Esimerkiksi opiskelijoilla on mahdollisuus oppia ymmärtämään työn vaativuutta. Osaston henkilöstön työnkuva on laaja-alaista, joten opiskelijan on mahdollisuus oppia monia eri asioita osastolla. Vastaajat nostivat esiin vuorovaikutustaidot ja kommunikaation merkityksen.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää, kun osasto tarkastelee oppimisympäristöänsä säännöllisesti ja pohtii sen vaikutuksia ohjaamiseen. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää oppimisympäristön muokkaamisessa, jotta opiskelijalla on paras mahdollinen tuki uuden oppimiseen harjoittelussaan. Mielestämme Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän muut osastot voivat hyödyntää opinnäytetyötä siten, että he tarkastelisivat ja kehittäisivät omaa oppimisympäristöään. Tällöin on mahdollisuus siihen, että ohjaaja pystyy huomioimaan oppimisympäristöä ja opiskelijan on mahdollisuus saada laadukkaita oppimiskokemuksia harjoittelussaan. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia saman osaston oppimisympäristöä opiskelijan näkökulmasta. Opiskelijana oppimisympäristö voidaan nähdä erilaisena ja tehdä erilaisia havaintoja kuin ohjaaja tekee.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisena Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän Ylä-Savon osasto 1:n sairaanhoitajat näkevät oppimisympäristönsä ja sen merkityksen ohjaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, jota sairaanhoitajat voivat hyödyntää ohjatessaan opiskelijoita, mahdollistaen opiskelijalle parhaan mahdollisen ammattitaitoa edistävän harjoittelun kokemuksen.
Opinnäytetyön internet-kyselyyn vastasi kymmenen sairaanhoitajaa, jotka työskentelevät Ylä-Savon osasto 1:llä. Kyselyn vastaajat olivat ennakkoon valittu joukko. Kysely toteutettiin Webropol® - kyselyohjelmalla. Kysely sisälsi kuusi avointa kysymystä, joissa käsiteltiin oppimisympäristöä ja sen merkitystä ohjaamisessa. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tutkimuksen vastaajien näkemykset oppimisympäristöstä jakoivat mielipiteitä niin positiiviseen kuin rakentavaan suuntaan. Vastauksista nousi esille, että ohjaajan on tunnettava ja hallittava osastonsa tilat, jotta ohjaaminen voitaisiin kokea helpompana. Opiskelijalla on mahdollisuus oppia hoitotyön eettisiä periaatteita ja arvoja harjoittelussaan. Vastaajien mukaan akuuttivuodeosastolla on sekä haasteita että mahdollisuuksia opiskelijan ohjaamiseen ja oppimiseen. Esimerkiksi opiskelijoilla on mahdollisuus oppia ymmärtämään työn vaativuutta. Osaston henkilöstön työnkuva on laaja-alaista, joten opiskelijan on mahdollisuus oppia monia eri asioita osastolla. Vastaajat nostivat esiin vuorovaikutustaidot ja kommunikaation merkityksen.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää, kun osasto tarkastelee oppimisympäristöänsä säännöllisesti ja pohtii sen vaikutuksia ohjaamiseen. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää oppimisympäristön muokkaamisessa, jotta opiskelijalla on paras mahdollinen tuki uuden oppimiseen harjoittelussaan. Mielestämme Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän muut osastot voivat hyödyntää opinnäytetyötä siten, että he tarkastelisivat ja kehittäisivät omaa oppimisympäristöään. Tällöin on mahdollisuus siihen, että ohjaaja pystyy huomioimaan oppimisympäristöä ja opiskelijan on mahdollisuus saada laadukkaita oppimiskokemuksia harjoittelussaan. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia saman osaston oppimisympäristöä opiskelijan näkökulmasta. Opiskelijana oppimisympäristö voidaan nähdä erilaisena ja tehdä erilaisia havaintoja kuin ohjaaja tekee.