’’En selviäisi ilman päiväkodin henkilökunnan tukea’’ : Vanhempien kokemuksia tukea tarvitsevien lasten osallisuudesta päiväkodissa
Koivuluoma, Julia; Juntunen, Iida-Maria (2016)
Koivuluoma, Julia
Juntunen, Iida-Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317066
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee tukea tarvitsevien lasten vanhempien kokemuksia lapsensa osallisuudesta niin sanotussa normaalissa päiväkotiryhmässä. Osallisuuden lisäksi kysyimme vanhempien kokemuksia integroinnin onnistumisesta sekä kasvatusyhteistyöstä. Tarkalleen samasta aiheesta emme löytäneet aiempia tutkimuksia tai opinnäytetöitä, joten aiheemme on ajankohtainen ja tärkeä uuden tiedon saamiseksi. Opinnäytetyöhömme sisältyvistä aiheista, kuten osallisuudesta ja integroinnista on tehty aiemmin kuitenkin paljon tutkimuksia.
Opinnäytetyömme toteutimme käyttäen laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelimme vanhempia saadaksemme vastaukset tutkimuskysymyksiimme. Vanhempien lisäksi haastattelimme varhaiserityisopettajaa, jonka haastattelua käytämme myös aineistona opinnäytetyössämme. Lisäksi käytimme lähteinämme kirjalähteitä sekä tieteellisiä artikkeleita aiheeseen liittyen.
Haasteeksi opinnäytetyön teossa muodostui tutkittavien määrä, sillä se jäi hieman vähäiseksi. Saimme kuitenkin lopulta kattavasti tuloksia, joten tämä ei niinkään haitannut. Vanhemmat perustelivat kieltäytymistään ottaa osaa haastatteluun ajan puutteella, joten emme löytäneet yhteisiä aikoja kaikkien vanhempien kanssa.
Kuten jo aiemmin mainitsimmekin, tuloksia saimme hyvin, sekä vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Tulokset olivat hyvin paljon riippuvia vanhempien omiin mielipiteisiin. Johtopäätöksemme tutkimuksestamme onkin, että ei ole yhtä oikeaa vastausta tutkimuskysymyksiimme, vaan ne ovat paljolti riippuvaisia vanhempien omista kokemuksista ja mielipiteistä. Vanhemmat olivat kuitenkin tyytyväisiä osallisuuden toteutumiseen.
Opinnäytetyömme toteutimme käyttäen laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelimme vanhempia saadaksemme vastaukset tutkimuskysymyksiimme. Vanhempien lisäksi haastattelimme varhaiserityisopettajaa, jonka haastattelua käytämme myös aineistona opinnäytetyössämme. Lisäksi käytimme lähteinämme kirjalähteitä sekä tieteellisiä artikkeleita aiheeseen liittyen.
Haasteeksi opinnäytetyön teossa muodostui tutkittavien määrä, sillä se jäi hieman vähäiseksi. Saimme kuitenkin lopulta kattavasti tuloksia, joten tämä ei niinkään haitannut. Vanhemmat perustelivat kieltäytymistään ottaa osaa haastatteluun ajan puutteella, joten emme löytäneet yhteisiä aikoja kaikkien vanhempien kanssa.
Kuten jo aiemmin mainitsimmekin, tuloksia saimme hyvin, sekä vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Tulokset olivat hyvin paljon riippuvia vanhempien omiin mielipiteisiin. Johtopäätöksemme tutkimuksestamme onkin, että ei ole yhtä oikeaa vastausta tutkimuskysymyksiimme, vaan ne ovat paljolti riippuvaisia vanhempien omista kokemuksista ja mielipiteistä. Vanhemmat olivat kuitenkin tyytyväisiä osallisuuden toteutumiseen.