Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Maahanmuuttajavanhempien osallisuuden tukeminen toiminnallisten leikkipäivien kautta
Pennanen, Kirsi (2016)
Pennanen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317039
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkielmana Hakunilanrinteen päiväkodissa. Työn tarve nousi yhteistyössä päiväkodin esiopetusryhmän kasvatushenkilöstön kanssa. Lisäksi yhteistyöhön osallistui esiopetuksen kuraattori. Aiheen valintaan vaikutti myös henkilökohtainen kiinnostus monikulttuurista varhaiskasvatusta ja sen kehittämistä kohtaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esiopetusryhmän henkilökunnalle uusi toiminnallinen työskentelymuoto maahanmuuttajavanhempien osallisuuden tukemiseksi ja yhteistyön vahvistamiseksi. Tämä on myös linjassa esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) kanssa, joka korostaa huoltajien mahdollisuutta osallistua lapsensa ryhmän toimintaan. Työn teoreettinen viitekehys koostuu monikulttuurisesta esiopetuksesta, yhteistyöstä, osallisuudesta sekä kuvatuesta, joiden tarkastelu on rajattu henkilökunnan ja vanhempien näkökulmiin. Tutkimuskysymykset käsittelivät neljän toiminallisen leikkipäivän toimivuutta ja hyödyllisyyttä.
Tutkimuskysymyksille etsittiin vastauksia leikkipäivien, osallistuvan havainnoinnin sekä henkilökunnan ryhmähaastatteluiden ja vanhemmille suunnattujen kuvallisten kyselylomakkeiden kautta. Tutkielma perustui esiopetusryhmän maahanmuuttajavanhempien sekä henkilökunnan kokemuksiin, mielipiteisiin ja ajatuksiin. Tutkielman tulosten avulla henkilökunta saa tietoa vanhempien kokemuksista ja toiveista, jolloin osallisuuden tukemista voidaan kehittää toiveiden suuntaiseksi. Opinnäytetyötä ei ole tehty vain esiopetusryhmän henkilökunnalle vaan jatkotyöskentelyä on jo suunniteltu Vantaan henkilöstön tulevan kieli- ja kulttuuritietoisen varhaiskasvatuksen koulutukseen osaamisen jakamisena.
Haastattelujen perusteella saadut tulokset osoittivat vanhempien ja henkilökunnan yhteistyön ja luottamuksen lisääntyneen. Leikkipäivät vahvistivat henkilökunnan taitoa tukea konkreettisesti vanhempien osallisuutta. Leikkipäivät mahdollistivat vanhempien osallistumisen matalalla kynnyksellä, tutustumisen henkilökuntaan, toisiinsa ja lapsensa kavereihin. Tulosten pohjalta osallistavaa toimintaa vanhemmille voi suosittaa päiväkoteihin toteutettavaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esiopetusryhmän henkilökunnalle uusi toiminnallinen työskentelymuoto maahanmuuttajavanhempien osallisuuden tukemiseksi ja yhteistyön vahvistamiseksi. Tämä on myös linjassa esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) kanssa, joka korostaa huoltajien mahdollisuutta osallistua lapsensa ryhmän toimintaan. Työn teoreettinen viitekehys koostuu monikulttuurisesta esiopetuksesta, yhteistyöstä, osallisuudesta sekä kuvatuesta, joiden tarkastelu on rajattu henkilökunnan ja vanhempien näkökulmiin. Tutkimuskysymykset käsittelivät neljän toiminallisen leikkipäivän toimivuutta ja hyödyllisyyttä.
Tutkimuskysymyksille etsittiin vastauksia leikkipäivien, osallistuvan havainnoinnin sekä henkilökunnan ryhmähaastatteluiden ja vanhemmille suunnattujen kuvallisten kyselylomakkeiden kautta. Tutkielma perustui esiopetusryhmän maahanmuuttajavanhempien sekä henkilökunnan kokemuksiin, mielipiteisiin ja ajatuksiin. Tutkielman tulosten avulla henkilökunta saa tietoa vanhempien kokemuksista ja toiveista, jolloin osallisuuden tukemista voidaan kehittää toiveiden suuntaiseksi. Opinnäytetyötä ei ole tehty vain esiopetusryhmän henkilökunnalle vaan jatkotyöskentelyä on jo suunniteltu Vantaan henkilöstön tulevan kieli- ja kulttuuritietoisen varhaiskasvatuksen koulutukseen osaamisen jakamisena.
Haastattelujen perusteella saadut tulokset osoittivat vanhempien ja henkilökunnan yhteistyön ja luottamuksen lisääntyneen. Leikkipäivät vahvistivat henkilökunnan taitoa tukea konkreettisesti vanhempien osallisuutta. Leikkipäivät mahdollistivat vanhempien osallistumisen matalalla kynnyksellä, tutustumisen henkilökuntaan, toisiinsa ja lapsensa kavereihin. Tulosten pohjalta osallistavaa toimintaa vanhemmille voi suosittaa päiväkoteihin toteutettavaksi.