Review of Big Data in Finland
Starck-Baaj, Marja (2016)
Starck-Baaj, Marja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316987
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tuo esiin big datan hyödyllisyyden yritystoiminnassa. Big data on muuttanut ja tulee muuttamaan merkittävästi yritysten toimintatapoja.
Tämä opinnäytetyö keskittyy osoittamaan millä tavoin yritykset ovat jo hyödyntäneet big dataa ja
miten se tulee vaikuttamaan yritysten kilpailukykyyn. Reaaliaikainen tuotannon ja tulosten seuranta mahdollistaa nopean reagoinnin ongelmakohtiin ja muodostaa erittäin vahvan tekijän yritysten kilpailukyvylle.
Opinnäytetyö luo yleiskuvauksen siitä, mikä on Suomen tilanne big data ilmiössä, miten yrittäjät
näkevät big datan tuomat mahdollisuudet ja uhat sekä millaisia linjauksia Suomen liikenne- ja viestintäministeriö on big datasta tehnyt.
Teoriaosuudessa käydään läpi big datan määritelmät, mitä se on, mistä se koostuu ja miksi se on niin merkityksellinen. Teoriaosuudessa tutkitaan miten big dataa on hyödynnetty
yritystoiminnassa käytännön tasolla konkreettisin esimerkein. Teoriaosuudessa myös käsitellään
digitalisaation myötä muuttunutta yritysten kilpailukykyä.
Tutkimusongelmat ovat big datan analysointi, analysoitavan datan erotteleminen ja lähestymistavat kilpailukykyyn vaikuttaviin tekijöihin.
Opinnäytetyö on tehty nettitutkimuksena ja tiedot on kerätty pääasiassa internetistä, artikkeleista ja kirjasta. Tänä digitalisaation aikakautena lähes kaikki tieto löytyy internetistä.
Tämä opinnäytetyö keskittyy osoittamaan millä tavoin yritykset ovat jo hyödyntäneet big dataa ja
miten se tulee vaikuttamaan yritysten kilpailukykyyn. Reaaliaikainen tuotannon ja tulosten seuranta mahdollistaa nopean reagoinnin ongelmakohtiin ja muodostaa erittäin vahvan tekijän yritysten kilpailukyvylle.
Opinnäytetyö luo yleiskuvauksen siitä, mikä on Suomen tilanne big data ilmiössä, miten yrittäjät
näkevät big datan tuomat mahdollisuudet ja uhat sekä millaisia linjauksia Suomen liikenne- ja viestintäministeriö on big datasta tehnyt.
Teoriaosuudessa käydään läpi big datan määritelmät, mitä se on, mistä se koostuu ja miksi se on niin merkityksellinen. Teoriaosuudessa tutkitaan miten big dataa on hyödynnetty
yritystoiminnassa käytännön tasolla konkreettisin esimerkein. Teoriaosuudessa myös käsitellään
digitalisaation myötä muuttunutta yritysten kilpailukykyä.
Tutkimusongelmat ovat big datan analysointi, analysoitavan datan erotteleminen ja lähestymistavat kilpailukykyyn vaikuttaviin tekijöihin.
Opinnäytetyö on tehty nettitutkimuksena ja tiedot on kerätty pääasiassa internetistä, artikkeleista ja kirjasta. Tänä digitalisaation aikakautena lähes kaikki tieto löytyy internetistä.