Toiminnalliset palautteenkeruumenetelmät mahdollistamassa lasten osallisuutta
Heikkinen, Saara; Partanen, Henna-Maria (2016)
Heikkinen, Saara
Partanen, Henna-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316974
Tiivistelmä
Toiminnalliset palautteenkeruumenetelmät mahdollistamassa lasten osallisuutta oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kehittää alakouluikäisten mahdollisuuksia antaa palautetta toiminnallisin menetelmin ja näin mahdollistaa lasten osallisuutta. Idea kehittämistyölle nousi toimeksiantajalta, eläinavusteinen valmentaja ja Hali-Koira -yrittäjä Maarit Haapasaarelta sekä yhteistyökumppanilta sanataiteilija ja sanataidekasvattaja Veera Vähämaalta. He osoittivat tarpeekseen saada palautetta Kerrotaan Koiralle -työpajoista, joita he pitivät Luolavuoren koulun erityisluokalla. Kehittämistyön aihetta eteenpäin pohtiessamme halusimme yhdistää tähän kehittämistyöhön palautteenkeruun ja sen lasten osallisuutta mahdollistavan näkökulman.
Kehittämistyön tehtävänä oli koota materiaali, johon oli tarkoitus kerätä yhteen osallistavia toiminnallisia menetelmiä kerätä palautetta alakouluikäisiltä lapsilta. Toiminnallisten palautteenkeruutapojen kerääminen tuotokseksi lähti ajatuksesta, jonka mukaan palautteenkeruulle tyypillinen kirjallinen palautekaavake ei ole lapsille ominaisin tapa antaa palautetta. Palautteenkeruumenetelmien haluttiin olevan sellaisia, että niitä pystyisi soveltamaan helposti eri asiakasryhmille, sillä halusimme että tuotosta olisi mahdollista hyödyntää sosiaalialalla tai muissa lasten toimintaympäristöissä myös laajemmin.
Kehittämistyön teossa hyödynsimme dialogista keskustelua, havainnointia sekä kokeilevaa toimintaa. Perehdyimme teoriassa lapsen kehitykseen sekä taitoihin, jotka tulee ottaa huomioon kerättäessä palautetta alakouluikäisiltä lapsilta. Perehdyimme myös osallisuuteen - sen moniin näkökulmiin sekä lapsen äänen kuulemisen merkitykseen osallisuuden mahdollistajana.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Kerro vaan, minä kuuntelen - Välineitä lasten osallisuutta mahdollistavaan toiminnalliseen palautteenkeruuseen -materiaali, jossa esitellään viisi osallisuutta mahdollistavaa palautteenkeruumenetelmää sekä ohjeistetaan niiden käytössä. Kehittämistyön tuotokseen kerättyjä menetelmiä kokeiltiin Luolavuoren koulun erityisluokalla ja samalla niillä kerättiin palaute Kerrotaan Koiralle -työpajoista kehittämistyön toimeksiantajalle ja yhteistyökumppanille.
Kehittämistyön tehtävänä oli koota materiaali, johon oli tarkoitus kerätä yhteen osallistavia toiminnallisia menetelmiä kerätä palautetta alakouluikäisiltä lapsilta. Toiminnallisten palautteenkeruutapojen kerääminen tuotokseksi lähti ajatuksesta, jonka mukaan palautteenkeruulle tyypillinen kirjallinen palautekaavake ei ole lapsille ominaisin tapa antaa palautetta. Palautteenkeruumenetelmien haluttiin olevan sellaisia, että niitä pystyisi soveltamaan helposti eri asiakasryhmille, sillä halusimme että tuotosta olisi mahdollista hyödyntää sosiaalialalla tai muissa lasten toimintaympäristöissä myös laajemmin.
Kehittämistyön teossa hyödynsimme dialogista keskustelua, havainnointia sekä kokeilevaa toimintaa. Perehdyimme teoriassa lapsen kehitykseen sekä taitoihin, jotka tulee ottaa huomioon kerättäessä palautetta alakouluikäisiltä lapsilta. Perehdyimme myös osallisuuteen - sen moniin näkökulmiin sekä lapsen äänen kuulemisen merkitykseen osallisuuden mahdollistajana.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Kerro vaan, minä kuuntelen - Välineitä lasten osallisuutta mahdollistavaan toiminnalliseen palautteenkeruuseen -materiaali, jossa esitellään viisi osallisuutta mahdollistavaa palautteenkeruumenetelmää sekä ohjeistetaan niiden käytössä. Kehittämistyön tuotokseen kerättyjä menetelmiä kokeiltiin Luolavuoren koulun erityisluokalla ja samalla niillä kerättiin palaute Kerrotaan Koiralle -työpajoista kehittämistyön toimeksiantajalle ja yhteistyökumppanille.