Hyppien koulupäivä aktiivisemmaksi : Suomen Voimisteluliiton Rope Skipping kouluille -kehittämisprosessi
Termonen, Anniina (2016)
Termonen, Anniina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Rope Skippingiä alakoulujen käyttöön ja kerätä tietoa sen toimivuudesta ja innostavuudesta alakouluikäisten aktivointikeinona. Muita tavoit-teita oli selvittää millainen materiaali Rope Skippingistä toimisi kouluilla ja millä tasolla lasten naruhyppelyn osaaminen on nykypäivänä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa. Muita yhteistyökumppa-neita kehittämisprosessin aikana olivat Espoon Taavinkylän alakoulu ja Lahden Kärpäsen alakoulu. Työ perustuu Suomen Voimisteluliiton keväällä 2017 alkavaan Tunti lisää liikuntaa ja voimistelu osaksi koulupäiviin -prosessiin, jonka yhtenä tavoitteena on tuoda Rope Skipping Suomeen kouluille ja tuottaa Rope Skipping -materiaalia koulujen käyttöön aktivoimaan lapsia ja nuoria. Taustalla on lasten ja nuorten liikunta aktiivisuuden väheneminen. Opinnäytetyö toimi prosessin käynnistäjänä ja taustatiedon keräämisessä jatkokehittelyä varten.
Opinnäytetyössä tehty Rope Skipping kouluille -kehittämisprosessi alkoi elokuussa 2016. Opinnäytetyön osalta kehittämisprosessi päättyi lokakuun puolessa välissä 2016, mutta isompi Rope Skippingin -kehittämisprosessi jatkui kuitenkin tämän jälkeen Voimisteluliitossa.
Kehittämisprosessiin kuului Rope Skipping -näytetuntien pitäminen Espoon Taavinkylän ala-koulun viidesluokkalaisille ja Lahden Kärpäsen koulun yhdelle kolmosluokalle, jonka jälkeen molemmat testiryhmät saivat käyttöönsä Rope Skipping materiaalia ja hyppynaruja kahden viikon ajaksi. Kahden viikon kokeilujaksosta kerättiin palautetta oppilailta ja opettajilta palau-tekyselyn ja haastatteluiden avulla Rope Skippingin toimivuudesta ja innostavuudesta. Näiden lisäksi tietoa kerättiin havainnoimalla näytetunteja ja oppilaiden suhtautumista Rope Skippingiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta Rope Skippingin soveltuvan koulumaailmaan ja sillä ole-van potentiaalia alakoululaisten aktivointikeinona. Pojille tulisi vielä erityisesti kehittää heitä kiinnostavia elementtejä Rope Skippingiin, jotta heidätkin saataisiin mukaan lajin pariin. Esi-merkiksi erilaiset kilpailut ja välineet voitaisiin yhdistää lajiin. Kahden viikon kokeilujakson aikana suurin osa oli kokeillut Rope Skippingiä ja osa innostunut paljon. Kuitenkin osa oppi-laista piti sitä tylsänä eikä ollut kokeillut tai kokeilisi enää jatkossa. Näytetunnit koettiin erityisen toimivaksi tavaksi esitellä ja innostaa lapsia kokeilemaan lajia. Materiaali toimisi parhaiten näytetuntien tukena ja sen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja valmista käytettäväksi.
Näytetunteja tullaan järjestämään koulukiertueen avulla keväällä 2017 ympäri Suomea ja lajia onkin tarkoitus levittää kokeilukulttuurin hengessä niin kouluille kuin seuroihin. Suunnitteilla on myös Rope Skipping -materiaalia koulujen käyttöön. Tavoitteena on tuoda laji Suomeen ja saada Rope Skippingistä aktivointikeino erityisesti koulujen välitunneille.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa. Muita yhteistyökumppa-neita kehittämisprosessin aikana olivat Espoon Taavinkylän alakoulu ja Lahden Kärpäsen alakoulu. Työ perustuu Suomen Voimisteluliiton keväällä 2017 alkavaan Tunti lisää liikuntaa ja voimistelu osaksi koulupäiviin -prosessiin, jonka yhtenä tavoitteena on tuoda Rope Skipping Suomeen kouluille ja tuottaa Rope Skipping -materiaalia koulujen käyttöön aktivoimaan lapsia ja nuoria. Taustalla on lasten ja nuorten liikunta aktiivisuuden väheneminen. Opinnäytetyö toimi prosessin käynnistäjänä ja taustatiedon keräämisessä jatkokehittelyä varten.
Opinnäytetyössä tehty Rope Skipping kouluille -kehittämisprosessi alkoi elokuussa 2016. Opinnäytetyön osalta kehittämisprosessi päättyi lokakuun puolessa välissä 2016, mutta isompi Rope Skippingin -kehittämisprosessi jatkui kuitenkin tämän jälkeen Voimisteluliitossa.
Kehittämisprosessiin kuului Rope Skipping -näytetuntien pitäminen Espoon Taavinkylän ala-koulun viidesluokkalaisille ja Lahden Kärpäsen koulun yhdelle kolmosluokalle, jonka jälkeen molemmat testiryhmät saivat käyttöönsä Rope Skipping materiaalia ja hyppynaruja kahden viikon ajaksi. Kahden viikon kokeilujaksosta kerättiin palautetta oppilailta ja opettajilta palau-tekyselyn ja haastatteluiden avulla Rope Skippingin toimivuudesta ja innostavuudesta. Näiden lisäksi tietoa kerättiin havainnoimalla näytetunteja ja oppilaiden suhtautumista Rope Skippingiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta Rope Skippingin soveltuvan koulumaailmaan ja sillä ole-van potentiaalia alakoululaisten aktivointikeinona. Pojille tulisi vielä erityisesti kehittää heitä kiinnostavia elementtejä Rope Skippingiin, jotta heidätkin saataisiin mukaan lajin pariin. Esi-merkiksi erilaiset kilpailut ja välineet voitaisiin yhdistää lajiin. Kahden viikon kokeilujakson aikana suurin osa oli kokeillut Rope Skippingiä ja osa innostunut paljon. Kuitenkin osa oppi-laista piti sitä tylsänä eikä ollut kokeillut tai kokeilisi enää jatkossa. Näytetunnit koettiin erityisen toimivaksi tavaksi esitellä ja innostaa lapsia kokeilemaan lajia. Materiaali toimisi parhaiten näytetuntien tukena ja sen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja valmista käytettäväksi.
Näytetunteja tullaan järjestämään koulukiertueen avulla keväällä 2017 ympäri Suomea ja lajia onkin tarkoitus levittää kokeilukulttuurin hengessä niin kouluille kuin seuroihin. Suunnitteilla on myös Rope Skipping -materiaalia koulujen käyttöön. Tavoitteena on tuoda laji Suomeen ja saada Rope Skippingistä aktivointikeino erityisesti koulujen välitunneille.