Yrityksen uutiskirjeen tilaajakannan kasvattaminen digimarkkinoinnin kampanjalla
Kuittinen, Risto (2016)
Kuittinen, Risto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316939
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli muuttaa toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median seuraajia uutiskirjeen tilaajiksi suunnittelemalla ja toteuttamalla digitaalisen markkinoinnin kampanja. Työn tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajan uutiskirjeen tilaajakantaa järjestämällä kampanja-arvonta, jonka osallistumisen edellytyksenä oli uutiskirjeen tilaaminen.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Toiminnallinen osuus käsittää kampanjan toteutuksen, joka koostuu monista verkkojulkaisuista. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta markkinoinnin työkaluna. Tietoperusta sisältää markkinointiviestinnän eri kanavat ja menetelmät. Teoriaosuudessa käydään myös läpi toteutuksessa käytetyt sosiaalisen median kanavat. Tietoperustan on tarkoitus antaa kattava kuva digitaalisesta markkinointiympäristöstä.
Kampanja toteutettiin toimeksiantajan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa, joita ovat Facebook, Instagram ja Twitter. Kampanja jäi asetetusta numeraalisesta tavoitteesta, joka oli 100 uutta uutiskirjeen tilaajaa. Kampanjan aikana uusia tilaajia saatiin 60 henkilöä, mikä on 60 prosenttia tavoitteesta. Kampanja oli kuitenkin onnistunut, vaikka tavoitteesta jäätiin, sillä kampanjalla tavoitettiin runsaasti seuraajia ja toimeksiantajan sosiaalisen median kanavia aktivoitiin kampanjajulkaisuilla.
Saatavilla olevan informaation ja datan hyödyntäminen tulisi ottaa huomioon kampanjoita suunniteltaessa sekä niitä analysoidessa. Facebookilla on oma ilmainen analytiikkatyökalu, Facebook Insights, jota yritysten tulisi hyödyntää markkinointia tehdessä. Maksullisen mainonnan hyödyntäminen olisi toimeksiantajalle hyvä vaihtoehto Facebookissa ja myös Instagramissa, sillä maksullinen mainonta mahdollistaa kampanjojen kohdistamisen tietylle kohderyhmälle. Kampanjoita suunniteltaessa tulee ottaa huomioon myös kanavat, joissa kampanjat aiotaan järjestää. Suunnitteluvaiheessa on tärkeää selvittää riittävätkö resurssit jokaisen kanavan menestyksekkäälle markkinoinnille.
Tämä työ toimii tulevaisuudessa hyvänä mallina toimeksiantajan toteuttaessa tulevia kampanjoita. Työn teoreettinen viitekehys sisältää huomattavan määrän informaatiota digitaalisesta markkinoinnista, jota yritys voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Kampanjan suunnittelu ja toteutus antavat suuntaa tuleville markkinointikampanjoille. Kappaleessa johtopäätökset ja kehittämisehdotukset käydään läpi työn onnistuneisuutta sekä parannettavia kohtia.
Asiasanat: sosiaalinen media, digitaalinen markkinointi, Facebook, Instagram, Twitter
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Toiminnallinen osuus käsittää kampanjan toteutuksen, joka koostuu monista verkkojulkaisuista. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta markkinoinnin työkaluna. Tietoperusta sisältää markkinointiviestinnän eri kanavat ja menetelmät. Teoriaosuudessa käydään myös läpi toteutuksessa käytetyt sosiaalisen median kanavat. Tietoperustan on tarkoitus antaa kattava kuva digitaalisesta markkinointiympäristöstä.
Kampanja toteutettiin toimeksiantajan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa, joita ovat Facebook, Instagram ja Twitter. Kampanja jäi asetetusta numeraalisesta tavoitteesta, joka oli 100 uutta uutiskirjeen tilaajaa. Kampanjan aikana uusia tilaajia saatiin 60 henkilöä, mikä on 60 prosenttia tavoitteesta. Kampanja oli kuitenkin onnistunut, vaikka tavoitteesta jäätiin, sillä kampanjalla tavoitettiin runsaasti seuraajia ja toimeksiantajan sosiaalisen median kanavia aktivoitiin kampanjajulkaisuilla.
Saatavilla olevan informaation ja datan hyödyntäminen tulisi ottaa huomioon kampanjoita suunniteltaessa sekä niitä analysoidessa. Facebookilla on oma ilmainen analytiikkatyökalu, Facebook Insights, jota yritysten tulisi hyödyntää markkinointia tehdessä. Maksullisen mainonnan hyödyntäminen olisi toimeksiantajalle hyvä vaihtoehto Facebookissa ja myös Instagramissa, sillä maksullinen mainonta mahdollistaa kampanjojen kohdistamisen tietylle kohderyhmälle. Kampanjoita suunniteltaessa tulee ottaa huomioon myös kanavat, joissa kampanjat aiotaan järjestää. Suunnitteluvaiheessa on tärkeää selvittää riittävätkö resurssit jokaisen kanavan menestyksekkäälle markkinoinnille.
Tämä työ toimii tulevaisuudessa hyvänä mallina toimeksiantajan toteuttaessa tulevia kampanjoita. Työn teoreettinen viitekehys sisältää huomattavan määrän informaatiota digitaalisesta markkinoinnista, jota yritys voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Kampanjan suunnittelu ja toteutus antavat suuntaa tuleville markkinointikampanjoille. Kappaleessa johtopäätökset ja kehittämisehdotukset käydään läpi työn onnistuneisuutta sekä parannettavia kohtia.
Asiasanat: sosiaalinen media, digitaalinen markkinointi, Facebook, Instagram, Twitter