Sosionomien lastensuojelun ja koulun sosiaalityön erikoisosaaminen : Erikoisosaamistarpeet nyt ja tulevaisuudessa
Huikko, Anniina; Ojanen, Anni (2016)
Huikko, Anniina
Ojanen, Anni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316916
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Huikko, Anniina & Ojanen, Anni. Sosionomien (AMK) lastensuojelun ja oppilas- ja opiskelijahuollon erikoisosaaminen. Erikoisosaamistarpeet nyt ja tulevaisuudessa. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2016. 88s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä on tarkoituksena selvittää sosionomi (AMK) koulutuksen jälkeisiä erikoistumistarpeita. Sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneusalalla (Sotelika) erikoistumisopintojen tarve on suuri, alojen kehittyessä jatkuvasti. Sotelika erikoistumiskoulutusten kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää ammatti-korkeakoulujen ja työelämän yhteistyönä Sotelika-alan erikoistumiskoulutusten tarve. Tavoitteena on määrittää ensi vaiheessa käynnistettävät erikoistumiskoulutukset ja niiden toteuttajat sekä laatia suunnitelma erikoistumiskoulutusten rakentamisesta ja kehittämisestä hankkeen jälkeen.
Tutkimustehtävänä opinnäytetyössä on selvittää mitä ovat sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen erikoisosaamistarpeet lastensuojelun ja koulun sosiaalityön nykyisessä tilanteessa ja mitä erikoisosaamistarpeet ovat tutkimushetkestä 10 vuoden kuluttua vuonna 2025. Teoreettisesti työssä käsitellään lastensuojeluun ja koulun sosiaalityöhön liittyvää teoriaa sekä sosionomin työnkuvaa ja kompetensseja.
Tutkimustuloksista ilmeni, että erikoistumisopintojen tarve lastensuojelun ja koulun sosiaalityön tehtävissä on suuri. Lastensuojelun tutkimusaineistosta nousi esille mielenterveys -ja päihdetyöosaaminen sekä lainsäädäntö- ja perhetyöosaaminen. Aineistossa korostui myös tarve johtamis-, moniammatillisuus- ja työmenetelmäosaamiselle. Koulun sosiaalityön tutkimusaineistosta nousi esille asiakastyö-, lainsäädäntö-, mielenterveystyö- ja työmenetelmäosaaminen. Aineiston mukaan lastensuojelun ja koulun sosiaalityön tulevaisuuden tärkeinä erikoistumisalueina nähtiin monikuluttuurisuus- ja teknologiaosaaminen.
Asiasanat: sosionomi (AMK), osaaminen, lastensuojelu, koulun sosiaalityö, erikoistumisopinnot, oppilashuolto, opiskelijahuolto
Huikko, Anniina & Ojanen, Anni. Sosionomien (AMK) lastensuojelun ja oppilas- ja opiskelijahuollon erikoisosaaminen. Erikoisosaamistarpeet nyt ja tulevaisuudessa. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2016. 88s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä on tarkoituksena selvittää sosionomi (AMK) koulutuksen jälkeisiä erikoistumistarpeita. Sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneusalalla (Sotelika) erikoistumisopintojen tarve on suuri, alojen kehittyessä jatkuvasti. Sotelika erikoistumiskoulutusten kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää ammatti-korkeakoulujen ja työelämän yhteistyönä Sotelika-alan erikoistumiskoulutusten tarve. Tavoitteena on määrittää ensi vaiheessa käynnistettävät erikoistumiskoulutukset ja niiden toteuttajat sekä laatia suunnitelma erikoistumiskoulutusten rakentamisesta ja kehittämisestä hankkeen jälkeen.
Tutkimustehtävänä opinnäytetyössä on selvittää mitä ovat sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen erikoisosaamistarpeet lastensuojelun ja koulun sosiaalityön nykyisessä tilanteessa ja mitä erikoisosaamistarpeet ovat tutkimushetkestä 10 vuoden kuluttua vuonna 2025. Teoreettisesti työssä käsitellään lastensuojeluun ja koulun sosiaalityöhön liittyvää teoriaa sekä sosionomin työnkuvaa ja kompetensseja.
Tutkimustuloksista ilmeni, että erikoistumisopintojen tarve lastensuojelun ja koulun sosiaalityön tehtävissä on suuri. Lastensuojelun tutkimusaineistosta nousi esille mielenterveys -ja päihdetyöosaaminen sekä lainsäädäntö- ja perhetyöosaaminen. Aineistossa korostui myös tarve johtamis-, moniammatillisuus- ja työmenetelmäosaamiselle. Koulun sosiaalityön tutkimusaineistosta nousi esille asiakastyö-, lainsäädäntö-, mielenterveystyö- ja työmenetelmäosaaminen. Aineiston mukaan lastensuojelun ja koulun sosiaalityön tulevaisuuden tärkeinä erikoistumisalueina nähtiin monikuluttuurisuus- ja teknologiaosaaminen.
Asiasanat: sosionomi (AMK), osaaminen, lastensuojelu, koulun sosiaalityö, erikoistumisopinnot, oppilashuolto, opiskelijahuolto