Kaksi koraalisovitusta uruille ja katsaus urkukoraalien historiaan
Stenudd, Pauliina (2016)
Stenudd, Pauliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216866
Tiivistelmä
Työni tavoitteena on ollut kehittää urkuimprovisaation tunneilla syntyneitä ideoita valmiiksi
sävellyksiksi ja laajentaa tietämystäni urkukoraaleista. Tätä varten olen perehtynyt urkukoraaliin
sävellystyyppinä sekä urkukoraalien syntyhistoriaan. Tarkemman tutustumisen kohteeksi olen
valinnut urkukoraalien kulta-ajan 1500–1700-lukujen protestanttisessa Saksassa.
Tietoperustassa paneudun urkukoraaleihin jumalanpalvelusmusiikkina ja käsittelen lyhyesti myös
urkujen ja luterilaisen virren historiaa. Urkukoraalien kehitysvaiheita 1500–1700-lukujen Saksassa
seuraan tutustumalla aikakauden merkittäviin urkusäveltäjiin. Käytännön sovelluksena tässä
työssä esittelen kaksi urkukoraalia, jotka olen säveltänyt erityisesti jumalanpalveluskäyttöä varten.
Olen myös hyödyntänyt tietoperustan pohjalta syntyneitä ideoita sävellystyössä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet urkukoraalit ovat monipuolisesti käytettävää musiikkia, joka
täyttää jumalanpalvelusmusiikille asetetut tavoitteet. Nyt nuotinnettuna ne ovat myös muiden
urkureiden käytettävissä. Opinnäytetyössä todetaan urkukoraalien olevan yhä ajankohtaista ja
käyttökelpoista musiikkia. Myös urkurilta vaadittavat keskeiset taidot jumalanpalvelussoitossa ovat
edelleen hyvin samankaltaisia kuin vuosisatoja sitten ja barokin ajan Saksasta on säilynyt paljon
hyvää musiikkia, jota voi hyödyntää myös nykypäivän jumalanpalveluksissa. Tutustumalla eri
säveltäjien teoksiin voi oppia myös itse säveltäjänä.
sävellyksiksi ja laajentaa tietämystäni urkukoraaleista. Tätä varten olen perehtynyt urkukoraaliin
sävellystyyppinä sekä urkukoraalien syntyhistoriaan. Tarkemman tutustumisen kohteeksi olen
valinnut urkukoraalien kulta-ajan 1500–1700-lukujen protestanttisessa Saksassa.
Tietoperustassa paneudun urkukoraaleihin jumalanpalvelusmusiikkina ja käsittelen lyhyesti myös
urkujen ja luterilaisen virren historiaa. Urkukoraalien kehitysvaiheita 1500–1700-lukujen Saksassa
seuraan tutustumalla aikakauden merkittäviin urkusäveltäjiin. Käytännön sovelluksena tässä
työssä esittelen kaksi urkukoraalia, jotka olen säveltänyt erityisesti jumalanpalveluskäyttöä varten.
Olen myös hyödyntänyt tietoperustan pohjalta syntyneitä ideoita sävellystyössä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet urkukoraalit ovat monipuolisesti käytettävää musiikkia, joka
täyttää jumalanpalvelusmusiikille asetetut tavoitteet. Nyt nuotinnettuna ne ovat myös muiden
urkureiden käytettävissä. Opinnäytetyössä todetaan urkukoraalien olevan yhä ajankohtaista ja
käyttökelpoista musiikkia. Myös urkurilta vaadittavat keskeiset taidot jumalanpalvelussoitossa ovat
edelleen hyvin samankaltaisia kuin vuosisatoja sitten ja barokin ajan Saksasta on säilynyt paljon
hyvää musiikkia, jota voi hyödyntää myös nykypäivän jumalanpalveluksissa. Tutustumalla eri
säveltäjien teoksiin voi oppia myös itse säveltäjänä.