Lauluja kuvin ja tukiviittomin : erityislasten kommunikaatiotaitojen tukeminen musiikkitoiminnan avulla
Kokkonen, Tiia (2016)
Kokkonen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216796
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehitellä, testata ja juurruttaa erilaisia, kommunikointia tukevia, musiikillisia työtapoja osaksi erään eteläsuomalaisen alakoulun erityislapsille suunnattua iltapäivätoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli erityislasten kommunikaatiotaitojen tukeminen musiikkitoiminnan avulla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään erityisen tuen tarvetta, kommunikaatiota ja musiikin merkitystä kommunikoinnin tukemisen välineenä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kuudesta musiikillisesta toimintatuokiosta, jotka toteutettiin toukokuussa 2016 osana erityislasten iltapäivätoimintaa. Toiminnan kohderyhmänä oli neljä erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta, kaksi kehitysvammaista ja kaksi autismin kirjoon kuuluvaa lasta. Lapset olivat iältään 8–9-vuotiaita.
Arviointimenetelminä käytettiin havainnointia, palautekyselylomakkeita, haastattelua sekä itsearviointilomaketta ja oppimispäiväkirjaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi neljästä kansiosta muodostuva materiaalipaketti, joka sisälsi toimintaan liittyvää kuvamateriaalia sekä käytännönläheistä ohjeistusta musiikkituokioiden aikana testattujen musiikillisten työtapojen käyttöön. Materiaalipakettia voivat työssään hyödyntää paitsi iltapäivätoiminnassa työskentelevät kouluohjaajat myös koulun opettajat. Materiaalipaketista annettu palaute oli positiivista, ja työntekijät kokivat opinnäytetyöprosessin iltapäivätoiminnan kehittämisen kannalta hyödylliseksi. Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkitoiminta luo mahdollisuuksia erityislasten kommunikaatiotaitojen tukemiseen, mutta vaikutusten havaitsemiseen tarvitaan usein pidemmän aikavälin seurantaa.
Arviointimenetelminä käytettiin havainnointia, palautekyselylomakkeita, haastattelua sekä itsearviointilomaketta ja oppimispäiväkirjaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi neljästä kansiosta muodostuva materiaalipaketti, joka sisälsi toimintaan liittyvää kuvamateriaalia sekä käytännönläheistä ohjeistusta musiikkituokioiden aikana testattujen musiikillisten työtapojen käyttöön. Materiaalipakettia voivat työssään hyödyntää paitsi iltapäivätoiminnassa työskentelevät kouluohjaajat myös koulun opettajat. Materiaalipaketista annettu palaute oli positiivista, ja työntekijät kokivat opinnäytetyöprosessin iltapäivätoiminnan kehittämisen kannalta hyödylliseksi. Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkitoiminta luo mahdollisuuksia erityislasten kommunikaatiotaitojen tukemiseen, mutta vaikutusten havaitsemiseen tarvitaan usein pidemmän aikavälin seurantaa.