Eskarikahvilasta vertaistukea esikouluikäisten lasten vanhemmille
Marjaniemi, Elina; Honkiniemi, Saara; Nieminen, Niina (2016)
Marjaniemi, Elina
Honkiniemi, Saara
Nieminen, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Pois syrjästä -hankkeen Eskarikahvila -toiminta oli vastannut eri osapuolten odotuksia sekä miten toimintaa voitaisiin jatkaa ja edelleen kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että saatujen tulosten perusteella voidaan tehostaa esikouluikäisten perheille suunnattua ennaltaehkäisevää, kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaa toimintaa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta, mutta aineistonkeruumenetelmänä kuitenkin tavanomaisesta poiketen käytettiin kyselylomaketta ja valmista kyselyaineistoa Valmis aineisto koostui kyselylomakkeista, jotka oli kerätty vanhemmilta ensimmäisen Eskarikahvila-illan yhteydessä. Kyselyt suoritettiin Eskarikahvila-toiminnassa mukana olleille vanhemmille ja henkilökunnalle. Kyselyyn vastasi 16 vanhempaa ja 6 henkilökunnan jäsentä Kankaanpään Eskarikahvilasta ja 2 henkilökunnan jäsentä Rauman Eskarikahvilasta.
Kyselyssä saaduista vastauksista käy ilmi, että vanhempien kokemus Eskarikahvila-toiminnasta oli positiivinen. Kokemus siitä, että muut vanhemmat painivat samojen ongelmien kanssa, oli monelle vanhemmalle helpotus. Henkilökunta oli sitä mieltä, että vanhempien toiveet toiminnan suhteen oli otettu huomioon ja Eskarikahvila-illat oli toteutettu toiveiden mukaisesti. Henkilökunta koki toiminnan aikana monialaisen yhteistyön kehittymistä. Yhdistävänä tekijänä sekä vanhempien, että henkilökunnan vastauksissa oli vertaistuen kokeminen ja sen tärkeys. Vanhemmat saivat tukea sekä toisiltaan, että henkilökunnalta.
Osa vanhemmista koki ryhmäkeskustelun kiusalliseksi. Henkilökunnan taholta ehdotettiin toiminnan siirtämistä syyslukukaudelle, sillä keväällä alkaa jo esikoululaisten ja vanhempien tutustuminen kouluun.
Jatkotutkimusta ajatellen voisi olla hyödyllistä suorittaa tutkimus ensimmäiselle luokalle siirtyneiden lapsien vanhemmille mitä he olisivat jälkikäteen toivoneet Eskarikahvila-toiminnalta ja mitä olisi vanhempien mielestä voitu tehdä toisin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta, mutta aineistonkeruumenetelmänä kuitenkin tavanomaisesta poiketen käytettiin kyselylomaketta ja valmista kyselyaineistoa Valmis aineisto koostui kyselylomakkeista, jotka oli kerätty vanhemmilta ensimmäisen Eskarikahvila-illan yhteydessä. Kyselyt suoritettiin Eskarikahvila-toiminnassa mukana olleille vanhemmille ja henkilökunnalle. Kyselyyn vastasi 16 vanhempaa ja 6 henkilökunnan jäsentä Kankaanpään Eskarikahvilasta ja 2 henkilökunnan jäsentä Rauman Eskarikahvilasta.
Kyselyssä saaduista vastauksista käy ilmi, että vanhempien kokemus Eskarikahvila-toiminnasta oli positiivinen. Kokemus siitä, että muut vanhemmat painivat samojen ongelmien kanssa, oli monelle vanhemmalle helpotus. Henkilökunta oli sitä mieltä, että vanhempien toiveet toiminnan suhteen oli otettu huomioon ja Eskarikahvila-illat oli toteutettu toiveiden mukaisesti. Henkilökunta koki toiminnan aikana monialaisen yhteistyön kehittymistä. Yhdistävänä tekijänä sekä vanhempien, että henkilökunnan vastauksissa oli vertaistuen kokeminen ja sen tärkeys. Vanhemmat saivat tukea sekä toisiltaan, että henkilökunnalta.
Osa vanhemmista koki ryhmäkeskustelun kiusalliseksi. Henkilökunnan taholta ehdotettiin toiminnan siirtämistä syyslukukaudelle, sillä keväällä alkaa jo esikoululaisten ja vanhempien tutustuminen kouluun.
Jatkotutkimusta ajatellen voisi olla hyödyllistä suorittaa tutkimus ensimmäiselle luokalle siirtyneiden lapsien vanhemmille mitä he olisivat jälkikäteen toivoneet Eskarikahvila-toiminnalta ja mitä olisi vanhempien mielestä voitu tehdä toisin.