Uuden näytteenottojärjestelmän kysynnän kartoitus prosessiteollisuuden alalla
Nyberg, Pinja (2016)
Nyberg, Pinja
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yksityishenkilö. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä hänen kanssaan ja taustalla on hänen liikeideansa näytteenoton parantamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, onko mahdollisen perustettavan yrityksen tuotteelle kysyntää. Tutkimus pyrkii tämän kautta selvittämään, onko liikeideassa potentiaalia. Jos kysyntää on, on edellytykset uuden yrityksen perustamiseksi ilmeiset. Kohdemarkkinoina on Suomen prosessiteollisuuden ala.
Taustatietoa kerätään ulkoisia ja sisäisiä lähteitä käyttäen. Ulkoista tietoa saadaan kirjallisuudesta sekä internetistä. Sisäistä tietoa saadaan strukturoimattoman haastattelun avulla toimeksiantajalta. Toimeksiantajan tavoitteet ja tietämys ovat olennaisessa osassa tämän opinnäytetyön kannalta. Empiirinen materiaali saadaan suorittamalla markkinatutkimus, joka toteutetaan määrällisenä nettikyselynä. Kyselytutkimuksessa on mukana eri kokoisia Suomen prosessiteollisuuden alan yrityksiä ja heidän eri tehtävissä toimivia edustajiaan. Yritykset ja kohdehenkilöt ovat valittu toimeksiantajan listauksen mukaisesti.
Teoria rakentuu 4P:n markkinointimixistä ja tuloksia analysoidaan sitä soveltaen. Apuvälineinä analysoinnissa käytetään Microsoft Exceliä sekä QuestionPro ja APSIS ohjelmia. Vastauksista selviää, että yrityksillä on tarve kehittää näytteenottoaan ja he ovat halukkaita saamaan lisätietoa perustettavan yrityksen tuotteesta. Vastausten perusteella voidaan katsoa, että kysyntää on ja uuden yrityksen perustaminen on perusteltua.
Taustatietoa kerätään ulkoisia ja sisäisiä lähteitä käyttäen. Ulkoista tietoa saadaan kirjallisuudesta sekä internetistä. Sisäistä tietoa saadaan strukturoimattoman haastattelun avulla toimeksiantajalta. Toimeksiantajan tavoitteet ja tietämys ovat olennaisessa osassa tämän opinnäytetyön kannalta. Empiirinen materiaali saadaan suorittamalla markkinatutkimus, joka toteutetaan määrällisenä nettikyselynä. Kyselytutkimuksessa on mukana eri kokoisia Suomen prosessiteollisuuden alan yrityksiä ja heidän eri tehtävissä toimivia edustajiaan. Yritykset ja kohdehenkilöt ovat valittu toimeksiantajan listauksen mukaisesti.
Teoria rakentuu 4P:n markkinointimixistä ja tuloksia analysoidaan sitä soveltaen. Apuvälineinä analysoinnissa käytetään Microsoft Exceliä sekä QuestionPro ja APSIS ohjelmia. Vastauksista selviää, että yrityksillä on tarve kehittää näytteenottoaan ja he ovat halukkaita saamaan lisätietoa perustettavan yrityksen tuotteesta. Vastausten perusteella voidaan katsoa, että kysyntää on ja uuden yrityksen perustaminen on perusteltua.