Yhdessä tiimissä : tiimityö Kiipulan ammattiopiston Telma koulutuksessa tiimin jäsenten kuvaamana
Lumijärvi, Marianna (2016)
Lumijärvi, Marianna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216747
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tampereen ammattikorkeakoulu
YAMK
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
LUMIJÄRVI MARIANNA:
Yhdessä tiimissä
Tiimityö Kiipulan ammattiopiston Telma koulutuksessa tiimin jäsenten kuvaamana
Opinnäytetyö 94 sivua, joista liitteitä 10 sivua
Marraskuu 2016
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten Kiipulan ammattiopiston Tampereen Teräskadun toimipaikan Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen (Telma) opettaja, ohjaaja ja avustajat määrittelevät tiimityön, miten tiimityö heidän mielestään toteutuu ja miten sitä voisi kehittää.
Erityisopetuksena tapahtuvan Telma koulutuksen toimintatapa on kiinnostava sen tiimityöskentelyn johdosta. Perinteisesti oppilaitoksissa on toteutettu opetusta opettajajohtoisesti ja avustajat ovat olleet sananmukaisesti avustavissa tehtävissä. Tiimityön toteutumisesta Telma koulutuksessa ei ole aiemmin tehty tutkimusta. Tiimityössä jokaisen tiimin jäsenen työpanos on yhtä merkittävä yhteisten tavoitteiden ja päämäärän saavuttamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kahdeksaa Teräskadun toimipaikan Telma koulutuksen tiiminjäsentä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan tiimityö sujui pääsääntöisesti hyvin. Tiimityössä koettiin tärkeäksi tiimin yhteiset päämäärät ja tavoitteet sekä yhteiset toimintatavat, jotka ovat kaikilla selkeästi tiedossa ja niitä noudatetaan. Tärkeitä taitoja tiimityössä on työyhteisö- ja vuorovaikutustaidot, kuten tiedon jakaminen, työn- ja vastuunjakaminen, sitoutuminen, avoimuus, luottamus, palautteen antaminen ja hyvän työilmapiirin ylläpitäminen. Tiimissä tarvitaan tiimivastaava, joka tekee samaa perustyötä tiimin jäsenten kanssa toimien samalla linkkinä tiimin ja esimiehen välillä. Esimieheltä toivottiin avoimuutta, luottamusta, läsnäoloa tai saavutettavuutta ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Tiimityön kehittämisessä pidettiin tärkeänä tiimityön jatkuvaa kehittämistä sekä jokaisen tiimin jäsenen vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojenkehittämistä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutusosaaminen on erittäin merkityksellistä tiimityössä. Vuorovaikutustaidot nousivat tutkimuksessa keskiöön, niin tiimityön toteutumisessa kuin kehittämisessä. Tiimityötä sekä työyhteisö- ja vuorovaikutustaitoja tulee kehittää jatkuvasti, jotta työssä säilyy kehittävä työote ja tiimi voi kehittyä tulevaisuudessakin.
Jatkotutkimuksen aiheena olisi mielenkiintoista tutkia toisten Telma koulutusten tiimien tiimityön toteutumista ja tiimeissä tapahtuvaa vuorovaikutusta sekä tiimityötä esimiesten näkökulmasta.
Asiasanat: tiimi, tiimityö, tiimin jäsen, erityisopetus, työyhteisötaidot, laadullinen tutkimus
Tampereen ammattikorkeakoulu
YAMK
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
LUMIJÄRVI MARIANNA:
Yhdessä tiimissä
Tiimityö Kiipulan ammattiopiston Telma koulutuksessa tiimin jäsenten kuvaamana
Opinnäytetyö 94 sivua, joista liitteitä 10 sivua
Marraskuu 2016
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten Kiipulan ammattiopiston Tampereen Teräskadun toimipaikan Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen (Telma) opettaja, ohjaaja ja avustajat määrittelevät tiimityön, miten tiimityö heidän mielestään toteutuu ja miten sitä voisi kehittää.
Erityisopetuksena tapahtuvan Telma koulutuksen toimintatapa on kiinnostava sen tiimityöskentelyn johdosta. Perinteisesti oppilaitoksissa on toteutettu opetusta opettajajohtoisesti ja avustajat ovat olleet sananmukaisesti avustavissa tehtävissä. Tiimityön toteutumisesta Telma koulutuksessa ei ole aiemmin tehty tutkimusta. Tiimityössä jokaisen tiimin jäsenen työpanos on yhtä merkittävä yhteisten tavoitteiden ja päämäärän saavuttamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kahdeksaa Teräskadun toimipaikan Telma koulutuksen tiiminjäsentä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan tiimityö sujui pääsääntöisesti hyvin. Tiimityössä koettiin tärkeäksi tiimin yhteiset päämäärät ja tavoitteet sekä yhteiset toimintatavat, jotka ovat kaikilla selkeästi tiedossa ja niitä noudatetaan. Tärkeitä taitoja tiimityössä on työyhteisö- ja vuorovaikutustaidot, kuten tiedon jakaminen, työn- ja vastuunjakaminen, sitoutuminen, avoimuus, luottamus, palautteen antaminen ja hyvän työilmapiirin ylläpitäminen. Tiimissä tarvitaan tiimivastaava, joka tekee samaa perustyötä tiimin jäsenten kanssa toimien samalla linkkinä tiimin ja esimiehen välillä. Esimieheltä toivottiin avoimuutta, luottamusta, läsnäoloa tai saavutettavuutta ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Tiimityön kehittämisessä pidettiin tärkeänä tiimityön jatkuvaa kehittämistä sekä jokaisen tiimin jäsenen vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojenkehittämistä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutusosaaminen on erittäin merkityksellistä tiimityössä. Vuorovaikutustaidot nousivat tutkimuksessa keskiöön, niin tiimityön toteutumisessa kuin kehittämisessä. Tiimityötä sekä työyhteisö- ja vuorovaikutustaitoja tulee kehittää jatkuvasti, jotta työssä säilyy kehittävä työote ja tiimi voi kehittyä tulevaisuudessakin.
Jatkotutkimuksen aiheena olisi mielenkiintoista tutkia toisten Telma koulutusten tiimien tiimityön toteutumista ja tiimeissä tapahtuvaa vuorovaikutusta sekä tiimityötä esimiesten näkökulmasta.
Asiasanat: tiimi, tiimityö, tiimin jäsen, erityisopetus, työyhteisötaidot, laadullinen tutkimus