Visuaalinen tarinankerronta työnantajamielikuvan luomisen tukena : case @parastapalvelua
Jalonen, Alina (2016)
Jalonen, Alina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116731
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin kampanjasuunnitelma Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n Instagram-tilille @parastapalvelua. Työn tavoitteena oli parantaa työnantajamielikuvaa sekä luoda mielenkiintoa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:sta potentiaalisena työnantajana. Toisena tavoitteena oli saada tarkastelujakson aikana 1300 seuraajaa tilille. Tilin kohderyhmäksi valittiin osuuskaupan omat työntekijät sekä yhteistyökumppanit. Toimeksiantaja halusi selkeät ohjeet tilin päivittäjille, jotta päivitystyö olisi tavoitteellisempaa ja suunnitelmallisempaa.
Kampanjasuunnitelmaa varten haastateltiin Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n viestintäosaston kolmea työntekijää: viestintäpäällikköä, viestintäsuunnittelijaa ja mediasuunnittelijaa. Haastattelut koostuivat kolmesta eri teemasta, jotka olivat mielikuvat, käytäntö ja tavoitteet. Haastattelukysymysten pohjalta saatiin selkeät vastaukset siihen, millainen toimeksiantaja haluaa @parastapalvelua-tilin olevan. Kampanjasuunnitelma luotiin vastausten pohjalta taitetuksi ohjeeksi, jossa jokaisella viikolla on omat päivitettävät aiheensa. Uutena lähestymistapana kampanjasuunnitelmaan käytettiin visuaalista tarinankerrontaa. Kampanjasuunnitelman ohjeisiin lisättiin viisi tarinaa, jotka kulkevat rinnakkain muun päivitettävän sisällön rinnalla. Kampanjasuunnitelman muiksi päivitysaiheiksi valittiin ajankohtaisia tapahtumia.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettu kampanjasuunnitelma vastasi toimeksiantajan tarpeita ja toiveita. Suunnitelma haluttiin jakaa @parastapalvelua-tilin päivittäjille, joten sen piti olla selkeä, helppolukuinen ja hauska. Taitettu suunnitelma oli värikäs ja siihen oli helppo tehdä muistiinpanoja. Koska kampanjasuunnitelmaa ei toteutettu vielä, sen toimivuudesta ei ole tuloksia. Mahdollisista tuloksista riippuen kampanjasuunnitelmaan luotiin erilaisia kehitysehdotuksia.
Kampanjasuunnitelmaa varten haastateltiin Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n viestintäosaston kolmea työntekijää: viestintäpäällikköä, viestintäsuunnittelijaa ja mediasuunnittelijaa. Haastattelut koostuivat kolmesta eri teemasta, jotka olivat mielikuvat, käytäntö ja tavoitteet. Haastattelukysymysten pohjalta saatiin selkeät vastaukset siihen, millainen toimeksiantaja haluaa @parastapalvelua-tilin olevan. Kampanjasuunnitelma luotiin vastausten pohjalta taitetuksi ohjeeksi, jossa jokaisella viikolla on omat päivitettävät aiheensa. Uutena lähestymistapana kampanjasuunnitelmaan käytettiin visuaalista tarinankerrontaa. Kampanjasuunnitelman ohjeisiin lisättiin viisi tarinaa, jotka kulkevat rinnakkain muun päivitettävän sisällön rinnalla. Kampanjasuunnitelman muiksi päivitysaiheiksi valittiin ajankohtaisia tapahtumia.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettu kampanjasuunnitelma vastasi toimeksiantajan tarpeita ja toiveita. Suunnitelma haluttiin jakaa @parastapalvelua-tilin päivittäjille, joten sen piti olla selkeä, helppolukuinen ja hauska. Taitettu suunnitelma oli värikäs ja siihen oli helppo tehdä muistiinpanoja. Koska kampanjasuunnitelmaa ei toteutettu vielä, sen toimivuudesta ei ole tuloksia. Mahdollisista tuloksista riippuen kampanjasuunnitelmaan luotiin erilaisia kehitysehdotuksia.