MONIKULTTUURINEN KASVATUSKUMPPANUUS VARHAISKASVATUKSESSA : Monikulttuuristen perheiden vanhempien näkemyksiä
Gullsten, Ella; Katainen, Irina (2016)
Gullsten, Ella
Katainen, Irina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla monikulttuuristen perheiden vanhempien kokemuksia ja toiveita kasvatuskumppanuudesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja se on toteutettu teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut on tehty yksilöhaastatteluina. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi oululainen päiväkoti.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä pohjautuu vahvasti kasvatuskumppanuuden periaatteisiin, joita ovat kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi. Lisäksi opinnäytetyössä on teoriaa kulttuurista ja monikulttuurisuudesta.
Haastattelurunko sisälsi lähinnä avoimia kysymyksiä, jotka pohjautuivat tietoperustaan. Haastattelut on analysoitu teemoittelun avulla. Teemat olivat samat kuin tietoperustassa. Opinnäytetyön pääteemoja ovat kasvatuskumppanuus ja monikulttuurisuus, jotka sisältävät vielä alateemoja.
Tuloksissa nousee esiin pääosin positiiviset kokemukset kasvatuskumppanuudesta varhaiskasvatuksessa. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeänä ja kasvatusvastuuta jaetaan mielellään. Kulttuurieroja ei arjessa huomata juurikaan, mutta perheen kulttuuritausta toivotaan huomioitavan hienovaraisesti, liikaa korostamatta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että varhaiskasvatukseen ja kasvatuskumppanuuden toteutumiseen ollaan tyytyväisiä.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä pohjautuu vahvasti kasvatuskumppanuuden periaatteisiin, joita ovat kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi. Lisäksi opinnäytetyössä on teoriaa kulttuurista ja monikulttuurisuudesta.
Haastattelurunko sisälsi lähinnä avoimia kysymyksiä, jotka pohjautuivat tietoperustaan. Haastattelut on analysoitu teemoittelun avulla. Teemat olivat samat kuin tietoperustassa. Opinnäytetyön pääteemoja ovat kasvatuskumppanuus ja monikulttuurisuus, jotka sisältävät vielä alateemoja.
Tuloksissa nousee esiin pääosin positiiviset kokemukset kasvatuskumppanuudesta varhaiskasvatuksessa. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeänä ja kasvatusvastuuta jaetaan mielellään. Kulttuurieroja ei arjessa huomata juurikaan, mutta perheen kulttuuritausta toivotaan huomioitavan hienovaraisesti, liikaa korostamatta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että varhaiskasvatukseen ja kasvatuskumppanuuden toteutumiseen ollaan tyytyväisiä.