Psykologiset vaikutusmahdollisuudet myyntitilanteessa
Setälä, Henri; Yli-Peltomaa, Sauli (2016)
Setälä, Henri
Yli-Peltomaa, Sauli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perusajatus ja tutkimusongelma lähtivät liikkeelle molempien tekijöiden työ- ja koulutustaustasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Suomessa koulutetaan myyjiä ymmärtämään psykologisia vaikutusmahdollisuuksiaan vaihtelevissa myyntitilanteessa. Opinnäytetyön tekijät halusivat kartoittaa ihmisen ostotoimintaan vaikuttavia tekijöitä ja löytää sieltä niitä kohtia, joihin myyjä voi toiminnallaan vaikuttaa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan kvalitatiivisin menetelmin saatuja tuloksia siitä, kuinka tietoisia myyjät ovat myyntitilanteissa käyttämistään psykologisista keinoista. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka paljon suomalaisissa myyntiorganisaatioissa panostetaan myynnin psykologian koulutukseen.
Aiheen tutkiminen vaatii tarkkoja ja syväluotaavia haastatteluja, että haastateltavien ihmisten todellinen osaaminen saadaan luotettavasti dokumentoitua. Haastattelutilanteissa on kyselylomakkeeseen verrattuna helpompi minimoida väärinymmärryksen mahdollisuus ja parantaa näin tutkimuksen reliabiliteettia.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamisessa onnistuttiin hyvin. Tutkimuksen perusteella saatiin selkeä kuva Suomen myyntikoulutuksen tilasta ja kehityskohteista sekä paljon uusia työkaluja myyjien ammattitaidon kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan kvalitatiivisin menetelmin saatuja tuloksia siitä, kuinka tietoisia myyjät ovat myyntitilanteissa käyttämistään psykologisista keinoista. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka paljon suomalaisissa myyntiorganisaatioissa panostetaan myynnin psykologian koulutukseen.
Aiheen tutkiminen vaatii tarkkoja ja syväluotaavia haastatteluja, että haastateltavien ihmisten todellinen osaaminen saadaan luotettavasti dokumentoitua. Haastattelutilanteissa on kyselylomakkeeseen verrattuna helpompi minimoida väärinymmärryksen mahdollisuus ja parantaa näin tutkimuksen reliabiliteettia.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamisessa onnistuttiin hyvin. Tutkimuksen perusteella saatiin selkeä kuva Suomen myyntikoulutuksen tilasta ja kehityskohteista sekä paljon uusia työkaluja myyjien ammattitaidon kehittämiseen.