Markkinointikampanja sosiaalisessa mediassa : Case: Pirkanmaan Suojakoti ry
Heikkinen, Anna-Mia (2016)
Heikkinen, Anna-Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pirkanmaan Suojakoti ry, aikaisemmalta nimeltään Naisten Suojakoti ry. Tarve opinnäytetyölle lähti yhdistyksen halusta uudistaa ilmeensä sen toiminnan muuttuessa. Vuoden 2016 alusta yhdistys muutti nimensä vastaamaan paremmin laajempaa kohdeyleisöä. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa markkinointikampanja sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli lisätä yhdistyksen tunnettuutta usean toimimattoman vuoden jälkeen ja kerätä varoja uuden toiminnan käynnistämiseen.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka teoriaosuudessa määriteltiin nonprofit-organisaatio,sen erityispiirteet ja organisaation toiminnan rahoittamiseen käytetyt tavat. Lisäksi perehdyttiin nonprofit-organisaation markkinoinnin ominaispiirteisiin, sosiaaliseen mediaan ja sen käyttämiseen markkinointikanavana.
Markkinointikampanjan suunnittelussa edettiin nykytilan analyysistä määrittelemään kampanjan kohderyhmä segmentoinnilla. Toteutusstrategiassa määriteltiin siihen kuuluvat käsitteet ja tehtiin sanoma- ja mediapäätökset. Strategiaan kuului myös budjetin ja aikataulun suunnittelu. Kampanjan toteutus alkoi Instagram- ja Twitter-tilien sekä uuden Facebook-sivun luomisella. Sen jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin mainokset.
Työn tuloksena syntyi Pirkanmaan Suojakoti ry:lle toimivat sosiaalisen median kanavat,joissa toteutettiin suunniteltu markkinointikampanja. Kampanjan seuranta-aikana ei saatu yhtään uusia lahjoituksia tai jäseniä, mikäli odotettavissa, kun yhdistys ei ollut saanut koko vuotena 2016 yhtään lahjoitusta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opinnäytetyön tuotoksena aktiiviseen käyttöön otetut sosiaalisen median kanavat lisäsivät yhdistyksen tunnettuutta. Se toimii hyvänä lähtökohtana yhdistyksen toiminnan uudistamisessa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työn tuotoksiin ja työ toimii myös jatkossa apuna sosiaalisen median hyödyntämisessä yhdistyksen toiminnassa.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka teoriaosuudessa määriteltiin nonprofit-organisaatio,sen erityispiirteet ja organisaation toiminnan rahoittamiseen käytetyt tavat. Lisäksi perehdyttiin nonprofit-organisaation markkinoinnin ominaispiirteisiin, sosiaaliseen mediaan ja sen käyttämiseen markkinointikanavana.
Markkinointikampanjan suunnittelussa edettiin nykytilan analyysistä määrittelemään kampanjan kohderyhmä segmentoinnilla. Toteutusstrategiassa määriteltiin siihen kuuluvat käsitteet ja tehtiin sanoma- ja mediapäätökset. Strategiaan kuului myös budjetin ja aikataulun suunnittelu. Kampanjan toteutus alkoi Instagram- ja Twitter-tilien sekä uuden Facebook-sivun luomisella. Sen jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin mainokset.
Työn tuloksena syntyi Pirkanmaan Suojakoti ry:lle toimivat sosiaalisen median kanavat,joissa toteutettiin suunniteltu markkinointikampanja. Kampanjan seuranta-aikana ei saatu yhtään uusia lahjoituksia tai jäseniä, mikäli odotettavissa, kun yhdistys ei ollut saanut koko vuotena 2016 yhtään lahjoitusta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opinnäytetyön tuotoksena aktiiviseen käyttöön otetut sosiaalisen median kanavat lisäsivät yhdistyksen tunnettuutta. Se toimii hyvänä lähtökohtana yhdistyksen toiminnan uudistamisessa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työn tuotoksiin ja työ toimii myös jatkossa apuna sosiaalisen median hyödyntämisessä yhdistyksen toiminnassa.