How to Increase Customer Traffic in the Iittala Stores of Latvia and Lithuania : Marketing Communication plan
Mustasilta, Hanna-Kaisa (2016)
Mustasilta, Hanna-Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116607
Tiivistelmä
The commissioner of this thesis is Fiskars Oyj Abp. The author became acquainted with the company during her internship in Fiskars, Direct Consumer Sales of Iittala –team. Therefore it was natural for her to continue working for the company in the form of a final thesis.
The purpose of this thesis is to create a plan of how to increase customer traffic in the stores of Latvia and Lithuania. The topic of this thesis was decided together with the commissioning company. The Iittala stores of Latvia and Lithuania are lacking customer traffic, which is the reason why this thesis was initiated.
The intent of the thesis commissioner was to research how the personnel and the store managers of Iittala Stores in Latvia and Lithuania consider that customer traffic could be increased in their stores. The theory applied in this thesis is therefore based on the different competitive marketing communication tools in retail business and it was used as a fundament of the questionnaires directed to the respondents. The questionnaires were formulated as open ended questions to allow creative thinking for the respondents.
The main results were based on the theory applied in this thesis and the findings of the questionnaires. The Author created a marketing communications plan which answers questions how to spread knowledge and enhance image of Iittala Stores in Latvia and Lithuania, how to affect their customer’s attitudes towards Iittala, how to create sales and customer relationships and how to maintain those customer relationships.
Further actions require effective cooperation with the Iittala Store employees in Latvia and Lithuania and the retailer of Mocevičiaus firma, “Ginalas”, and his team. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Fiskars Oyj Abp. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda suunnitelma siitä, kuinka asiakastrafiikkia voisi lisätä Iittalan Latvian ja Liettuan myymälöissä. Latvian ja Liettuan myymälöiden asiakasmäärät kaipasivat kohennusta, mikä oli syy aiheen valintaan.
Opinnäytetyön tutkintametodina käytettiin kyselytutkimusta. Toimeksian-tajan toiveesta kysely kohdistettiin Latvian ja Liettuan myymälöiden henkilökunnalle ja sen tarkoituksena oli selvittää, löytyisikö siitä ideoita asiakasmäärien lisäämiseen. Kysely toteutettiin avoimena kyselynä helpottamaan vastaajien luovaa ajattelua. Opinnäytetyön teoria keskittyy markkinointiviestinnän kilpailukeinoihin kansainvälisen vähittäiskaupan alalla ja sen tarkoitus oli toimia kyselyiden pohjustuksena.
Opinnäytetyön päätulokset perustuvat opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan sekä kyselytuloksiin. Näiden perusteella luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma joka vastaa kysymyksiin siitä, kuinka lisätä tietoa ja parantaa asiakkaiden mielikuvia Iittalasta, vaikuttaa asiakkaiden asenteisiin, lisätä myyntiä sekä asiakassuhteiden luomista ja ylläpitää asiakassuhteita Latvian ja Liettuan myymälöissä.
Jotta opinnäytetyön tulokset voisi toimeenpanna ja jotta niitä voisi tulevaisuudessa myös kehittää, jatkotoimenpiteinä tulisi jatkaa tiivistä yhteistyötä myymälöiden työntekijöiden, sekä Latvan ja Liettuan jälleenmyyjän ja hänen työtiiminsä kanssa.
The purpose of this thesis is to create a plan of how to increase customer traffic in the stores of Latvia and Lithuania. The topic of this thesis was decided together with the commissioning company. The Iittala stores of Latvia and Lithuania are lacking customer traffic, which is the reason why this thesis was initiated.
The intent of the thesis commissioner was to research how the personnel and the store managers of Iittala Stores in Latvia and Lithuania consider that customer traffic could be increased in their stores. The theory applied in this thesis is therefore based on the different competitive marketing communication tools in retail business and it was used as a fundament of the questionnaires directed to the respondents. The questionnaires were formulated as open ended questions to allow creative thinking for the respondents.
The main results were based on the theory applied in this thesis and the findings of the questionnaires. The Author created a marketing communications plan which answers questions how to spread knowledge and enhance image of Iittala Stores in Latvia and Lithuania, how to affect their customer’s attitudes towards Iittala, how to create sales and customer relationships and how to maintain those customer relationships.
Further actions require effective cooperation with the Iittala Store employees in Latvia and Lithuania and the retailer of Mocevičiaus firma, “Ginalas”, and his team.
Opinnäytetyön tutkintametodina käytettiin kyselytutkimusta. Toimeksian-tajan toiveesta kysely kohdistettiin Latvian ja Liettuan myymälöiden henkilökunnalle ja sen tarkoituksena oli selvittää, löytyisikö siitä ideoita asiakasmäärien lisäämiseen. Kysely toteutettiin avoimena kyselynä helpottamaan vastaajien luovaa ajattelua. Opinnäytetyön teoria keskittyy markkinointiviestinnän kilpailukeinoihin kansainvälisen vähittäiskaupan alalla ja sen tarkoitus oli toimia kyselyiden pohjustuksena.
Opinnäytetyön päätulokset perustuvat opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan sekä kyselytuloksiin. Näiden perusteella luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma joka vastaa kysymyksiin siitä, kuinka lisätä tietoa ja parantaa asiakkaiden mielikuvia Iittalasta, vaikuttaa asiakkaiden asenteisiin, lisätä myyntiä sekä asiakassuhteiden luomista ja ylläpitää asiakassuhteita Latvian ja Liettuan myymälöissä.
Jotta opinnäytetyön tulokset voisi toimeenpanna ja jotta niitä voisi tulevaisuudessa myös kehittää, jatkotoimenpiteinä tulisi jatkaa tiivistä yhteistyötä myymälöiden työntekijöiden, sekä Latvan ja Liettuan jälleenmyyjän ja hänen työtiiminsä kanssa.