Suorituksen johtamisen prosessin käyttöönotto ja käytön tukeminen Sonerassa
Hongisto, Suvi (2016)
Hongisto, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116605
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana toimi TeliaSonera -konsernissa käyttöön otettu, koko konsernin yhteinen suorituksen johtamisen prosessi. Prosessin tavoitteena on toimia konsernin yhtenäisenä toimintamallina, joka tukee esimiehiä henkilökohtaisten tavoitteiden asettamisessa ja viestinnässä sekä toteumien seurannassa, palautteen antamisessa ja suorituksen arvioinnissa. Prosessi toimii myös järjestelmällisenä ja läpinäkyvänä pohjana henkilöstön kehittämiselle, urasuunnittelulle ja palkitsemiselle.
Työn tavoitteena oli kerätä konsernin Suomen liiketoiminnasta vastaavassa yrityksessä, Sonerassa työskenteleviltä esimiehiltä palautetta siitä, onko prosessia käyttöön otettaessa asetetut tavoitteet saavutettu, mitä mieltä esimiehet olivat prosessista ja minkälaista tukea esimiehet toivoivat saavansa prosessiin liittyen jatkossa. Palautetta kerättiin esimiehille toteutetuilla kahdella kyselytutkimuksella. Saadun palautteen pohjalta koostettiin yhteenveto prosessin kehittämisehdotuksista ja suunniteltiin ja toteutettiin esimiehille tarjottavaa tukea, esimerkiksi valmennuksia ja prosessiin liittyvää viestintää.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty suorituksen johtamiseen ja siihen liittyviin keskeisiin käsitteisiin kuten tavoitteisiin, suorituksen mittaamiseen, arviointiin ja kehittämiseen sekä motivaatioon ja palkitsemiseen.
Kyselyiden tuloksista käy ilmi, että osassa prosessille asetetuista tavoitteista oli onnistuttu paremmin kuin toisissa. Suurin osa esimiehistä oli sitä mieltä, että prosessi helpottaa tavoitteiden asettamista ja niiden viestimistä sekä tukee palautteen antamista. Lisäksi prosessi oli tuonut esimiehille lisätietoja tiimiläisten kehittymistarpeista. Suorituksen johtamisen linkki
palkankorotusten ja palkitsemisen sekä uralla etenemisen määrittelyyn taas ei ollut esimiehille selkeä. Esimiehet toivoivat lisäksi osittain monimutkaisen prosessin yksinkertaistamista ja prosessin yhteydessä käytettävän työkalun toimivuuden parantamista. Tulosten pohjalta toimitettiin kooste kehitysehdotuksista prosessista vastaaville henkilöille. Lisäksi saatua palautetta käytettiin esimiehille suunnattua viestintää ja valmennuksia suunniteltaessa.
Työn tavoitteena oli kerätä konsernin Suomen liiketoiminnasta vastaavassa yrityksessä, Sonerassa työskenteleviltä esimiehiltä palautetta siitä, onko prosessia käyttöön otettaessa asetetut tavoitteet saavutettu, mitä mieltä esimiehet olivat prosessista ja minkälaista tukea esimiehet toivoivat saavansa prosessiin liittyen jatkossa. Palautetta kerättiin esimiehille toteutetuilla kahdella kyselytutkimuksella. Saadun palautteen pohjalta koostettiin yhteenveto prosessin kehittämisehdotuksista ja suunniteltiin ja toteutettiin esimiehille tarjottavaa tukea, esimerkiksi valmennuksia ja prosessiin liittyvää viestintää.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty suorituksen johtamiseen ja siihen liittyviin keskeisiin käsitteisiin kuten tavoitteisiin, suorituksen mittaamiseen, arviointiin ja kehittämiseen sekä motivaatioon ja palkitsemiseen.
Kyselyiden tuloksista käy ilmi, että osassa prosessille asetetuista tavoitteista oli onnistuttu paremmin kuin toisissa. Suurin osa esimiehistä oli sitä mieltä, että prosessi helpottaa tavoitteiden asettamista ja niiden viestimistä sekä tukee palautteen antamista. Lisäksi prosessi oli tuonut esimiehille lisätietoja tiimiläisten kehittymistarpeista. Suorituksen johtamisen linkki
palkankorotusten ja palkitsemisen sekä uralla etenemisen määrittelyyn taas ei ollut esimiehille selkeä. Esimiehet toivoivat lisäksi osittain monimutkaisen prosessin yksinkertaistamista ja prosessin yhteydessä käytettävän työkalun toimivuuden parantamista. Tulosten pohjalta toimitettiin kooste kehitysehdotuksista prosessista vastaaville henkilöille. Lisäksi saatua palautetta käytettiin esimiehille suunnattua viestintää ja valmennuksia suunniteltaessa.