Moving from B2C Markets to B2B Markets to Increase Competitiveness
Tammivirta, Terhi (2016)
Tammivirta, Terhi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on laatia toimintasuunnitelma toimeksi antavalle yhtiölle. Yhtiö on pieni suomalainen yhtiö, joka tarjoaa suurimmaksi osaksi palveluita yksityisasiakkaille, mutta on kiinnostunut laajentamaan toimintaansa myös yhtiöille tarjoten näille työkykyä ylläpitäviä toimintapa-ketteja. Yhtiö toimii sekä Valkeakoskella että Sappeessa, ja yhtiön toimiala on hyvin kausiluontoinen painottuen kesäaikaan.
Opinnäytetyön tavoitteina ovat tutkia olemassa olevaa kirjallista informaatiota B2B- ja B2C-markkinoinnista, tuottaa kvantitatiivinen kysely, tehdä tutkimus toimeksiantajan kilpailijoista sekä mahdollisista yhteistyökumppaneista ja sisällyttää saatu tieto toimintasuunnitelmaan, josta on hyötyä toimeksiantajalle.
Teoreettinen informaatio on saatu julkaistusta kirjallisuudesta, sekä Internetistä että paperijulkaisuista. Kirjailijoiden, kuten Kotlerin, Ropen ja Huttin ja Spehin teoksia siteerataan teoriaosuudessa.
Toimeksiantajalla on alueellaan paljon mahdollisia yhteistyökumppaneita, jotka tarjoavat toiminnallisia aktiviteetteja. Lisäksi on monia potentiaalisia asiakasyhtiöitä. Toimeksiantaja voisi pitää yhtiöitä kaikkialta Suomesta mahdollisina asiakkaina, mutta sen tulisi ensin aloittaa paikallisilla yhtiöillä testatakseen idean toimivuuden.
Yhtiöt mieluimmin hankkivat asiat valmiiksi tehtyinä kuin tekevät ne itse, mikä tarkoittaa sitä että toimeksiantajan tulisi itse luoda asiakkailleen tyky-päivän ohjelmat ruokailuineen ja kuljetuksineen. Tämä teettää paljon työtä, ja sitä, pitäisikö toimeksiantajan palkata henkilö suorittamaan tätä tehtävää, kannattaa harkita.
Opinnäytetyön tavoitteina ovat tutkia olemassa olevaa kirjallista informaatiota B2B- ja B2C-markkinoinnista, tuottaa kvantitatiivinen kysely, tehdä tutkimus toimeksiantajan kilpailijoista sekä mahdollisista yhteistyökumppaneista ja sisällyttää saatu tieto toimintasuunnitelmaan, josta on hyötyä toimeksiantajalle.
Teoreettinen informaatio on saatu julkaistusta kirjallisuudesta, sekä Internetistä että paperijulkaisuista. Kirjailijoiden, kuten Kotlerin, Ropen ja Huttin ja Spehin teoksia siteerataan teoriaosuudessa.
Toimeksiantajalla on alueellaan paljon mahdollisia yhteistyökumppaneita, jotka tarjoavat toiminnallisia aktiviteetteja. Lisäksi on monia potentiaalisia asiakasyhtiöitä. Toimeksiantaja voisi pitää yhtiöitä kaikkialta Suomesta mahdollisina asiakkaina, mutta sen tulisi ensin aloittaa paikallisilla yhtiöillä testatakseen idean toimivuuden.
Yhtiöt mieluimmin hankkivat asiat valmiiksi tehtyinä kuin tekevät ne itse, mikä tarkoittaa sitä että toimeksiantajan tulisi itse luoda asiakkailleen tyky-päivän ohjelmat ruokailuineen ja kuljetuksineen. Tämä teettää paljon työtä, ja sitä, pitäisikö toimeksiantajan palkata henkilö suorittamaan tätä tehtävää, kannattaa harkita.