Laivan teknisen kaavion käyttö onnettomuustilanteessa Saimaalla
Heikkilä, Hannu (2016)
Heikkilä, Hannu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016555
Tiivistelmä
Saimaa on Suomen suurin järvi ja sen merkitys on huomattava monella osa-alueella. Siellä tapahtunut öljyvahinko voi olla hyvin kohtalokasta vesistölle, eläimille sekä ihmisille. Saimaan vesistö on tärkeä makeanveden allas, jossa on myös vilkas laivaliikenne. Sen virkistyskäyttö on hyvin merkittävä. Saimaan syväväylällä on monia riskialttiita kohtia, joissa voi käydä onnettomuus. Lisähaasteen tuo suuri ulkomaalaisten rahtialusten määrä, jolloin haveritapauksissa voi tulla viestintäongelmia.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähdemateriaalina on käytetty monia eri julkaisuja sekä haastatteluja. Työssä on käytetty muutamia malliesimerkkejä alueella liikennöivistä aluksista ja tehty niiden pohjalta arviointi siitä, kuinka suuri olisi mahdollinen öljyvuoto onnettomuustapauksessa. Työssä on esitelty öljypäiväkirjaa sekä aluksilla käytettävää polttoainetta. Öljyntorjuntaan liittyviä lakeja ja säädöksiä on esitelty. Työssä on tutkittu millaisia suunnitelmia vaaditaan aluksilta öljyonnettomuuksien varalle.
Työssä on tarkoitus tutkia Saimaalla kulkevien alusten polttoaine- ja öljymääriä, sekä näiden tankkien sijainteja. Työssä on tutkittu, miten tiedot on saatavissa ja miten tehdään, pelastusviranomaisten tueksi helppo ja yksinkertainen tankkikaavio josta selviää tarvittavat tiedot. Näillä kaavioilla voidaan helpottaa ja nopeuttaa tietojenvaihtoa viranomaisten ja aluksen välillä onnettomuustilanteissa.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähdemateriaalina on käytetty monia eri julkaisuja sekä haastatteluja. Työssä on käytetty muutamia malliesimerkkejä alueella liikennöivistä aluksista ja tehty niiden pohjalta arviointi siitä, kuinka suuri olisi mahdollinen öljyvuoto onnettomuustapauksessa. Työssä on esitelty öljypäiväkirjaa sekä aluksilla käytettävää polttoainetta. Öljyntorjuntaan liittyviä lakeja ja säädöksiä on esitelty. Työssä on tutkittu millaisia suunnitelmia vaaditaan aluksilta öljyonnettomuuksien varalle.
Työssä on tarkoitus tutkia Saimaalla kulkevien alusten polttoaine- ja öljymääriä, sekä näiden tankkien sijainteja. Työssä on tutkittu, miten tiedot on saatavissa ja miten tehdään, pelastusviranomaisten tueksi helppo ja yksinkertainen tankkikaavio josta selviää tarvittavat tiedot. Näillä kaavioilla voidaan helpottaa ja nopeuttaa tietojenvaihtoa viranomaisten ja aluksen välillä onnettomuustilanteissa.