Ravintolan kesäkampanjan kehittäminen
Wetterstrand, Sara (2016)
Wetterstrand, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää erään ravintolan kesäkampanjaa, joka on aiemmin järjestetty kesällä 2015 ja uudestaan kesällä 2016. Toteutettujen kampanjoiden avulla haluttiin kehittää erityisesti tulevia kampanjoita. Tutkimusongelmia olivat kesäkampanjan myynnin ja markkinoinnin edistäminen sekä kannattavuuden parantaminen. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin palvelukonseptin kehittämiseen ja kampanjamarkkinointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin menuanalyysiä sekä laadullisia teemahaastatteluita. Teemahaastatteluihin osallistui ravintolan kaksi salityöntekijää ja kolme keittiötyöntekijää, jotka edustivat sekä esimies- että työntekijänäkökulmaa.
Tutkimuksissa selvisi, että kampanjan kannattavuus oli parantunut edellisestä vuodesta. Kannattavuuden parantumiseen vaikutti suunnitelmallisempi tuotteiden vakiointi. Kampanjan myyntivolyymia olisi voinut parantaa. Markkinointiin ei panostettu riittävästi. Lisäksi yhteisten tavoitteiden puuttuminen loi epätietoisuutta henkilökunnan keskuudessa. Tämä vaikutti osaltaan heikentävästi myyntiin. Kampanjan koko potentiaalia ei saatu hyödynnettyä. Tutkimus osoitti että myös sisäisessä viestinnässä oli kehittämisen varaa. Yhtiön johto ei tiedottanut riittävästi henkilökuntaa kampanjan osalta ja tämä heijastui koko kampanjaan.
Yhtiön johdon tulee vastaisuudessa selvittää kampanjan tavoitteet kaikille asianosaisille. Kampanjan suunnittelu on tärkeää, tavoitteet tulee määritellä etukäteen ja rakentaa selkeät myynti- ja markkinointistrategiat tukemaan näitä tavoitteita. Kaikkien työntekijöiden, niin esimiesten kuin muun henkilökunnan, tulee tuntea kampanjan tavoitteet ja toimintasuunnitelma. Jokaisen työntekijän on hyvä tiedostaa, miten kampanja vaikuttaa hänen työhönsä ja mitä häneltä edellytetään, jotta tavoitteisiin päästään
Tutkimuksissa selvisi, että kampanjan kannattavuus oli parantunut edellisestä vuodesta. Kannattavuuden parantumiseen vaikutti suunnitelmallisempi tuotteiden vakiointi. Kampanjan myyntivolyymia olisi voinut parantaa. Markkinointiin ei panostettu riittävästi. Lisäksi yhteisten tavoitteiden puuttuminen loi epätietoisuutta henkilökunnan keskuudessa. Tämä vaikutti osaltaan heikentävästi myyntiin. Kampanjan koko potentiaalia ei saatu hyödynnettyä. Tutkimus osoitti että myös sisäisessä viestinnässä oli kehittämisen varaa. Yhtiön johto ei tiedottanut riittävästi henkilökuntaa kampanjan osalta ja tämä heijastui koko kampanjaan.
Yhtiön johdon tulee vastaisuudessa selvittää kampanjan tavoitteet kaikille asianosaisille. Kampanjan suunnittelu on tärkeää, tavoitteet tulee määritellä etukäteen ja rakentaa selkeät myynti- ja markkinointistrategiat tukemaan näitä tavoitteita. Kaikkien työntekijöiden, niin esimiesten kuin muun henkilökunnan, tulee tuntea kampanjan tavoitteet ja toimintasuunnitelma. Jokaisen työntekijän on hyvä tiedostaa, miten kampanja vaikuttaa hänen työhönsä ja mitä häneltä edellytetään, jotta tavoitteisiin päästään