Myyntilaskutusprosessin nyky- ja tavoitetilan määrittely kokonaisarkkitehtuurimenetelmällä : Case Kuopion kaupungin Niiralan uimahalli
Tajakka, Raija (2016)
Tajakka, Raija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916535
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Kuopion kaupungin Niiralan uimahallin myyntilaskutusprosessin nykytilaa ja kehittämiskohteita julkishallinnon suosituksen mukaisella kokonaisarkkitehtuurimenetelmällä. Myyntilaskutusprosessissa käsiteltiin käyttäjäasiakkaiden prosessia, josta syystä tilojen varausten myyntilaskutusprosessi jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimustyö käynnistettiin sekä prosessissa havaittujen virhetilanteiden paikantamiseksi että laajempien kehittämistarpeiden löytämiseksi. Tutkimustyön keskeiseksi kysymykseksi nostettiinkin, miten myyntilaskutusprosessin tuloksellisuutta voitaisiin parantaa. Tuloksellisuuden parantamisen keinoja haettiin kehityskohteista, joita muuttamalla voitaisiin lisätä tuotoksia, vähentää panoksia tai edistää vaikuttavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin prosessin eri vaiheiden asiantuntijat. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella kuvattiin nykytilan prosessi ja analysoitiin prosessin kehityskohteet. Kehityskohteista johdettiin kehitysehdotukset sekä tavoitetilan kuvaus. Sekä nykytilan että tavoitetilan kuvaukset toteutettiin julkishallinnon suosituksen 179 mukaisella kokonaisarkkitehtuurimenetelmällä. Suositus oli opinnäytetyötä tehtäessä vielä luonnosvaiheessa.
Opinnäytetyössä tuotettiin kahdentasoisia kehitysehdotuksia. Laajemmat kehitysehdotukset koskivat yleisestikin kaikkia myyntilaskutusprosesseja ja edistäisivät toteutuessaan organisaatiotasoista tuloksellisuutta. Prosessia koskevat kehitysehdotukset koskivat prosessin sisällä tehtäviä muutoksia ja edistäisivät toteutuessaan juuri tämän prosessin tuloksellisuutta. Säädösperustaiseksi tuleva kokonaisarkkitehtuurimenetelmässä koettiin vielä hieman keskeneräiseksi, mutta hyväksi kehittämistyön välineeksi.
Tutkimustyö käynnistettiin sekä prosessissa havaittujen virhetilanteiden paikantamiseksi että laajempien kehittämistarpeiden löytämiseksi. Tutkimustyön keskeiseksi kysymykseksi nostettiinkin, miten myyntilaskutusprosessin tuloksellisuutta voitaisiin parantaa. Tuloksellisuuden parantamisen keinoja haettiin kehityskohteista, joita muuttamalla voitaisiin lisätä tuotoksia, vähentää panoksia tai edistää vaikuttavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin prosessin eri vaiheiden asiantuntijat. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella kuvattiin nykytilan prosessi ja analysoitiin prosessin kehityskohteet. Kehityskohteista johdettiin kehitysehdotukset sekä tavoitetilan kuvaus. Sekä nykytilan että tavoitetilan kuvaukset toteutettiin julkishallinnon suosituksen 179 mukaisella kokonaisarkkitehtuurimenetelmällä. Suositus oli opinnäytetyötä tehtäessä vielä luonnosvaiheessa.
Opinnäytetyössä tuotettiin kahdentasoisia kehitysehdotuksia. Laajemmat kehitysehdotukset koskivat yleisestikin kaikkia myyntilaskutusprosesseja ja edistäisivät toteutuessaan organisaatiotasoista tuloksellisuutta. Prosessia koskevat kehitysehdotukset koskivat prosessin sisällä tehtäviä muutoksia ja edistäisivät toteutuessaan juuri tämän prosessin tuloksellisuutta. Säädösperustaiseksi tuleva kokonaisarkkitehtuurimenetelmässä koettiin vielä hieman keskeneräiseksi, mutta hyväksi kehittämistyön välineeksi.