MUODOSTA TOISEEN – VALOKUVAN JA KALLIGRAFIAN SUHTEESTA
Mäki, Kirsi (2016)
Mäki, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916532
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia valokuvan ja kalligrafian suhdetta. Lopputyö sisältää kolme valokuvaa ja kolme niiden pohjalta tehtyä kalligrafiatyötä. Omat luontoaiheiset valokuvani toimivat lähtökohtana ja kalligrafiat herättävät kysymyksen samankaltaisuudesta, jatkumosta tai epätäydellisyydestä.
Valokuvan ja kalligrafian vuoropuhelussa ja yhdistämisessä ei ole mitään uutta. Valokuvaa on käytetty kalligrafisen työn lähtökohtana ja inspiraationa. Omassa työssäni ne ovat tasaveroiset elementit tai valokuva on voimakkaampi – se voisi olla yksinään olemassa, mutta kalligrafiatyö välttämättä ei. Valokuvien teemat ovat vanitas eli kuvataiteessa kuolemasta ja kuihtumisesta muistuttavat asiat, luonnon muodot, epätäydelli- syys ja graafisuus. Tarkoitus ei ollut luoda kalligrafiatöihin valokuvien mukaista pintastruktuuria, vaan hakea valokuvista inspiraatiota tekstien muotoon. Töiden tekstit ovat kuvataiteilija Agnes Martinin ajatuksia taiteilijuudesta, koska hän pohtii täydellisyyden ja epätäydellisyyden suhdetta sekä inspiraation merkitystä. Kirjaimistoksi valikoitui roomalaisiin suuraakkosiin pohjautuva lapidar antiikva, joka pelkistettynä tai- puu valokuvien muotokieleen ja antaa viivalle mahdollisuuden elää epävarmasti.
Valokuvan ja kalligrafian vuoropuhelussa ja yhdistämisessä ei ole mitään uutta. Valokuvaa on käytetty kalligrafisen työn lähtökohtana ja inspiraationa. Omassa työssäni ne ovat tasaveroiset elementit tai valokuva on voimakkaampi – se voisi olla yksinään olemassa, mutta kalligrafiatyö välttämättä ei. Valokuvien teemat ovat vanitas eli kuvataiteessa kuolemasta ja kuihtumisesta muistuttavat asiat, luonnon muodot, epätäydelli- syys ja graafisuus. Tarkoitus ei ollut luoda kalligrafiatöihin valokuvien mukaista pintastruktuuria, vaan hakea valokuvista inspiraatiota tekstien muotoon. Töiden tekstit ovat kuvataiteilija Agnes Martinin ajatuksia taiteilijuudesta, koska hän pohtii täydellisyyden ja epätäydellisyyden suhdetta sekä inspiraation merkitystä. Kirjaimistoksi valikoitui roomalaisiin suuraakkosiin pohjautuva lapidar antiikva, joka pelkistettynä tai- puu valokuvien muotokieleen ja antaa viivalle mahdollisuuden elää epävarmasti.